Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Registrera frånvaro och ledigheter

Här hittar du instruktioner om hur du som medarbetare registrerar frånvaro och ledigheter som exempelvis tjänstledighet och semester i KTH-HR.

Guiderna är under utveckling

Guiderna för anställda och chefer i KTH-HR är under utveckling och kommer att uppdateras under hösten 2024.

Ta del av rutinen för frånvaro och ledigheter  innan du registrerar detta i KTH-HR.

Om vyn i systemet inte ser ut som i guiden, kan det bero på att du har andra inställningar för hur flikar visas. Du kan prova att ändra personliga inställningar .

Registrera frånvaro och ledigheter steg för steg

När du ska registrera frånvaro eller ledigheter finns det två sätt att navigera till frånvarorapporteringen i systemet.

Du kan antingen gå in via fliken "Medarbetare" eller via genvägen.

Registrera frånvaro eller ledighet via fliken "Medarbetare"

1. Börja med att klicka på “Medarbetare” och "Min arbetstid" högst upp på sidan. 

Steg 1, registrera frånvaro via fliken medarbetare.

Registrera frånvaro eller ledighet via genvägen

1. Börja med att klicka på den gröna symbolen som är genvägen "Min arbetstid". Genvägen ligger på skrivbordet när du klickar på "Medvind" och "Start".

Visar registrera frånvaro via genvägen.

Steg efter att du har valt "Medarbetare" eller genvägen

Du följer samma steg för att navigera till frånvarorapporteringen efter det att du har valt "Medarbetare" eller genvägen.

1. Klicka på “Min arbetstid”. Ett nytt fönster öppnas.

2. Klicka på fliken "Ledighetsansökan".

Steg 2, registrera frånvaro, visar fliken Ledighetsansökan.

3. Klicka på "Lägg till" som du hittar bredvid fliken "Ledighetsansökan".

Visar lägg till, bredvid fliken för ledighetsansökan.

4. Välj typ av frånvaroorsak från rullistan, exempelvis "Tjänstledighet" eller "Semester".

Steg 4, visar fliken "Välj frånvaroorsak" i rullistan.

OBS – tillfällig varningsruta

Gällande semester

Fram till och med 26 november 2024 dyker en varningsruta upp när du lägger in semester. Detta är på grund av att semestersaldon inte är synliga fram till 26 november. Det går bra att lägga in din semester trots varningsrutan. På frågan ”Vill du fortsätta ändå?”, klickar du ”Ja” för att ta dig vidare och lägga in din semester.

Visar varningsruta som dyker upp vid ansökan om semester.

5. Välj fr.o.m och t.o.m datum för frånvaron i kalendern. Efter det, väljer du ett av alternernativen beroende på om din frånvaro eller ledighet är på 100 % eller på mindre än 100 %.

Steg 5, frånvaro, visar välja fr.o.m och t.o.m datum i kalendern.

Om din frånvaro eller ledighet är på 100 %

1. Om omfattningen av din frånvaro eller ledighet är på 100 %, lämnar du fälten “Avser partiell ledighet” och "Omfattning" tomt.

2. Klicka på “Spara”.

Steg 1 om din ledighet är på mindre än 100 procent.

Om din frånvaro eller ledighet är på mindre än 100 %

1. Om omfattningen på din frånvaro eller ledighet är på mindre än 100 %, klickar du i "Avser partiell ledighet".

2. Sedan fyller du i fältet “Omfattning” och “Kommentar”. Sedan klickar du på “Spara”.

Visar steg när din ledighet är på mindre än 100 %.

Efter att du har sparat din frånvaro/ledighetsansökan

1. Efter att du har följt stegen för att registrera frånvaro eller ledighet, har din ledighetsansökan skickats vidare till din chef för attest.

2. Fönstret stängs automatiskt och du hamnar i fliken "Ledighetsansökan". Här ser du din fråvaro och ledigheter som du har ansökt om, samt status för dina ansökningar.

Bild, visar steg efter att du sparat din ledighetsansökan.
Klarmarkera
Personliga uppgifter
Frånvaro och ledigheter
Föräldraledighet
Sjukfrånvaro
Vård av barn (VAB)
Kostförmån
Arbetstimmar för timanställda
Ändra personliga inställningar