Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Registrera frånvaro och ledigheter

Här hittar du instruktioner om hur du som medarbetare registrerar frånvaro och ledigheter som exempelvis tjänstledighet och semester i KTH-HR.

Guiderna är under utveckling

Guiderna för anställda och chefer i KTH-HR är under utveckling och kommer att uppdateras under hösten 2024.

Ta del av rutinen för frånvaro och ledigheter  innan du registrerar detta i KTH-HR.

Registrera frånvaro och ledigheter steg för steg

När du ska registrera frånvaro eller ledigheter finns det två sätt att navigera till frånvarorapporteringen i systemet.

Du kan gå in via "Medarbetare" eller via genvägen.

Registrera frånvaro via fliken "Medarbetare"

1. Börja med att klicka på “Medarbetare” högst upp på sidan. 

Registrera frånvaro via genvägen

1. Börja med att klicka på genvägen "Min arbetstid". Genvägen ligger på skrivbordet när du klickar på "Medvind" och "Start".

Steg efter att du har valt "Medarbetare" eller genvägen

Du följer samma steg för att navigera till frånvarorapporteringen efter det att du har valt "Medarbetare" eller genvägen.

1. Klicka på “Min arbetstid”. Ett nytt fönster öppnas.

2. Klicka på fliken "Ledighetsansökan".

3. Klicka på "Lägg till" som du hittar till vänster på ytan för "Ledighetsansökan".

4. Välj typ av frånvaroorsak från rullistan, exempelvis "Tjänstledighet" eller "Semester".

OBS! Gällande semester - Fram till och med 26 november 2024 dyker en varningsruta upp när du lägger in semester. Detta är på grund av att semestersaldon inte är synliga fram till 26 november. Det går bra att lägga in din semester trots varningsrutan. Du behöver:

På frågan ”Vill du fortsätta ändå?” klicka ”Ja” för att ta dig vidare och lägga in din semester.

Visar varningsruta som dyker upp vid ansökan om semester.
Steg 4, visar fliken "Välj frånvaroorsak" i rullistan.

5. Välj fr.o.m och t.o.m datum i kalendern.

Steg 5, frånvaro, visar välja fr.o.m och t.o.m datum i kalendern.

Om din frånvaro är på 100 %

1. Om omfattningen av din frånvaro är på 100 %, lämnar du fältet “omfattning” tomt och klickar på “Spara”.

Steg 1 om din ledighet är på mindre än 100 procent.

Om din ledighet är på mindre än 100 %

1. Om omfattningen på din ledighet är på mindre än 100 %, klickar du i "Avser partiell ledighet".

2. Sedan fyller du i fältet “Omfattning” samt “Kommentar” och klickar på “Spara”.

Steg efter att du sparat din ledighetsansökan

Efter att du följt stegen för att registrera frånvaro/ledighet har din specifika ledighetsansökan skickats vidare i systemet till din chef för attest. Fönstret stängs automatiskt och du hamnar i fliken "Ledighetsansökan". Här ser du de ledigheter som du har ansökt om.

Bild, visar steg efter att du sparat din ledighetsansökan.
Klarmarkera
Personliga uppgifter
Frånvaro och ledigheter
Föräldraledighet
Sjukfrånvaro
Vård av barn (VAB)
Kostförmån
Arbetstimmar för timanställda