Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Registrera föräldraledighet

Här finns instruktioner för hur du som anställd registrerar föräldraledighet i KTH-HR.

Guiderna är under utveckling

Guiderna för anställda och chefer i KTH-HR är under utveckling och kommer att uppdateras under hösten 2024.

Ta del av vad som gäller vid föräldraledighet  innan du registrerar föräldraledighet i KTH-HR.

För att kunna registrera föräldraledighet behöver du först registrera personliga uppgifter där du lägger in ditt barns uppgifter.

Registrera föräldraledighet steg för steg

1. Börja med att klicka på ”Min arbetstid”.

Steg 1, registrera Föräldraledighet, visar fliken "Min arbetstid".

 2. När du klickat på "Min arbetstid" kommer du till en överblick där du ser din kalender med ditt schema. Där hittar du fliken “Ledighetsansökan”. Klicka på den fliken.

Steg 2, registrera Föräldraledighet visar klicka på fliken "Ledighetsansökan".

 3. Tryck på knappen "Lägg till".

Steg 2, registrera Föräldraledighet, visar knappen "Lägg till".

4. Efter att du klickat på "Lägg till" kommer det dyka upp en ruta där ska du fylla i frånvaroorsak, fr.o.m och t.o.m datum samt barnets födelsedatum. Om du vill bifoga en kommentar kan du göra det. 

5. När du fyllt i informationen klickar du på ”Spara”.

Steg 4, Föräldraledighet, visar frånvaroorsak, datum, barnets födelsedatum, kommentar.

6. Din ledighetsansökan kommer nu att visas. Där kan du se din status ”Ansökt".

Bild steg 6, Föräldraledighet, status "Ansökt".
Klarmarkera
Personliga uppgifter
Frånvaro och ledigheter
Föräldraledighet
Sjukfrånvaro
Vård av barn (VAB)
Kostförmån
Arbetstimmar för timanställda