Registrera föräldraledighet
Här finns instruktioner för hur du som anställd registrerar föräldraledighet i KTH-HR.
Innan du börjar
-
Ta del av vad som gäller vid föräldraledighet innan du registrerar föräldraledighet i KTH-HR.
-
För att kunna registrera föräldraledighet behöver du först registrera personliga uppgifter där du lägger in ditt barns namn och födelsedata.
-
Om du är föräldraledig 100% kan du lägga in en ansökan över hela perioden du ska vara ledig.
-
Om du är föräldraledig deltid är det olika beroende på om du är borta mer eller mindre än 14 dagar:
-
Mindre än 14 dagar: Du behöver lägga in dag för dag med klockslag du är frånvarande.
-
Mer än 14 dagar: Du kan lägga in en ansökan över hela perioden med en omfattning.
-
-
Om du planerar fördela din arbetstid så att du arbetar mindre än 5 dagar per vecka så behöver du fylla i ett arbetstidsschema, se länk här
Nytt från 1 September 2025:
Från 1 September 2025 så kommer frånvarotypen föräldraledig att vara uppdelad i två olika frånvarotyper:
-
Barn upp till tre år
-
Barn från tre år
Poster som redan lagts in kommer justeras till rätt frånvarotyp, men poster som läggs in framåt ska läggas in på rätt frånvarotyp. Om barnet fyller tre år under en period av föräldraledighet ska perioden brytas.
Registrera föräldraledighet steg för steg
1. Börja med att klicka på ”Medvind”, ”Medarbetare” och ”Min arbetstid”.
2. Klicka på fliken ”Ledighetsansökan”
3. Klicka på ”Lägg till” i fliken Ledighetsansökan
4. En ruta kommer upp, fyll i följande:
-
Välj ”Föräldraledighet, barn upp till 3 år” eller ”Föräldraledighet, barn från 3 år” beroende på ålder på ditt barn.
-
Välj fr.o.m och t.o.m
-
Välj vilket barn du är föräldraledig med. (Här syns de barn du registrerat att du har. Saknas detta, följer du guiden registrera personliga uppgifter för att fylla i dina barns födelsedatum under rubriken ”Lägg till anhöriga”.)
-
Klicka sedan på spara
5. Du har nu lagt in ansökan om föräldraledighet. Observera att din chef måste godkänna denna post.