Matematik avskräcker kvinnor från ingenjörsyrket

Publicerad 2017-09-08

KTH gör mycket för att bidra till att fler kvinnor väljer att bli ingenjörer.

" Det börjar tidigt. Kvinnor sorteras bort eller sorterar bort sig själva från en framtid som ingenjör redan i skolan. Det beror framför allt på matten."

Sveriges Ingenjörer publicerade nyligen en artikeln om att kvinnor väljer bort ingenjörsyrket av fel skäl. KTH gör skillnad genom inspirerande matematikcirklar som syftar till att väcka gymnasieelevers intresse för ämnet. Cirklarna har funnits i 15 år och gymnasieeleverna kommer till KTH en kväll i månaden, med start på höstterminen. Sandra Di Rocco är prefekt på institutionen för matematik på KTH:

– Vi hoppas att allt det här ska bidra till att fler elever får ett intresse för matematik.

Läs hela artikeln om KTH:s matematikcirklar på KTH Magazine

Till artikeln Kvinnor väljer bort ingenjörsyrket av fel skäl - länk till sveriges ingenjörer webbsidor

Innehållsansvarig:saco-s@kth.se
Tillhör: KTH Intranät