Här kan du läsa om vad som ingår i ditt personal- och arbetsmiljöansvar. På denna sida finns också länkar till vidare läsning kring vad som gäller för t. ex. medarbetarutveckling, tjänstledighet och jämställdhet.
Ditt personal- och arbetsmiljöansvar
Organisera arbetsmiljöarbetet inom ditt verksamhetsområde.
Se till att kompetensbehov inom arbetsmiljöområdet tillgodoses och vid behov vidarefördela arbetsmiljöuppgifter.
Undersök och riskbedöm regelbundet, och vid behov, den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön, vidta åtgärder och följ upp att åtgärderna har fått effekt, de åtgärder som inte genomförs omedelbart ska föras in i en skriftlig handlingsplan.
Genomför risk-/konsekvensbedömning vid förändring i verksamheten, gäller såväl fysiska som organisatoriska förändringar, och genomför de förebyggande åtgärder som behövs.
Rapportera tillbud och arbetsskador, utred och vidta årgärder för att förhindra att det händer igen. Ansvara för att rapportera allvarliga tillbud och arbetsskador till Arbetsmiljöverket och anmäl arbetsskador till Försäkringskassan.
Bidra till skolans årliga arbetsmiljöplan, dvs. handlingsplanen för att förbättra arbetsmiljön.
Se till att beredskap, kunskap och kännedom om första hjälpen och krisstöd finns inom ditt verksamhetsområde.
Följ upp sjukfrånvaro, uppmärksamma tecken på att en medarbetare inte mår bra och vidta åtgärder.
Bedriv rehabiliteringsarbete och vid behov initiera/bedriva arbetsanpassning.
Ha kunskap om och uppmärksamma tecken på diskriminering, trakasserier, sexuella trakasserier, mobbning eller annan kränkande särbehandling. Vidta åtgärder för att motverka förhållanden i arbetsmiljön som skulle kunna ge upphov till detta och vid behov hantera uppkomna situationer.
Erbjud utveckling-/medarbetarsamtal varje år där frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö tas upp.
Se till att alla arbetstagare introduceras i arbetet och får information om arbetsplatsen samt vem de kan vända sig till när det gäller arbetsmiljön.
Se till att det är tydligt för dina medarbetare vilka arbetsuppgifter som ska utföras, vilket resultat som ska uppnås, vem de kan vända sig till för stöd och hjälp i arbetet, och vid behov prioritera arbetsuppgifter om tillgänglig tid inte räcker till.
Presentera resultatet av arbetsmiljöundersökningar, såsom medarbetarundersökningen, för dina medarbetare, ansvara för att genomföra förbättringar och följ upp resultatet.
Laboratorie- och verkstadsmiljö
Säkerställ att personer (inkl. studenter) som verkar inom laboratorie- och/eller verkstadsmiljö har adekvat utbildning och kunskap om labb- och/eller verkstadssäkerhet, inkl. laserverksamhet. Säkerställ att de har tagit del av instruktioner och har kunskap om hur skyddsanordningar och skyddsutrustningar används.
Se till att erforderliga anmälningar gjorts och giltiga tillstånd finns för verksamheten, t.ex. avseende brandfarliga produkter, GMM-produkter, radioaktiva isotoper och andra hälsofarliga ämnen som A- och B-listade kemikalier, samt säkerställ att dessa hanteras och försvaras korrekt.
Se till att teknisk utrustning underhålls, kontrolleras och besiktigas regelbundet.
Säkerställ att skyddsanordningar fungerar, underhålls och besiktigas, ex. varningsskyltar, ögondusch, nödsignal/utrymningssignal och nödstopp.
Studiemiljö
Säkerställ och vidta åtgärder för en god studiemiljö inom kurser/program i ditt verksamhetsområde.
Säkerställ att studenter får en god introduktion, inklusive verksamhetens studiemiljöaspekter och vilka de kan vända sig till när det gäller studiemiljön.