Lastbilskörning och framtidsscenarier
Anders Berglund, affilierad fakultet på KTH och Head of External Cooperation på Scania, reflekterar över senaste mötet med fakultetsnämnden på ITM.
Anders, du är extern ledamot i ITM:s fakultetsnämnd. Hur kommer det sig?
– Scania är ju strategisk partner till KTH sedan fler år tillbaks och för egen del är jag affilierad fakultet och jobbar 20% för KTH. För mig var det naturligt att tacka ja till uppdraget. Jag vill bidra till att KTH utvecklar forskning och utbildning som är relevant för industrin. Dessutom får jag personligen inblick i den akademiska världen. Det är spännande!
Scania var också högst närvarande vid senaste mötet, eftersom ni höll till på ert huvudkontor i Södertälje. Kan du berätta om dagen?
– Vi inledde med ett något kortare nämndmöte än vanligt och beslutade om inrättande och avveckling ett antal kurser. ITM-skolan har hela 47 nya kurser på grundnivå, vilket är otroligt mycket i förhållande till andra skolor. Men utbildningskansliet och utskottet för grundutbildning hade gjort ett bra förarbete, så besluten gick smidigt.
– Ett par andra spännande projekt som nämndes var reformagendan för nästa år samt ett nytt lokalråd som diskuterar hur KTH exempelvis kan jobba smartare med experimentella miljöer.
– En intressant fråga som lyftes var även att ITM-skolan har ett imponerande söktryck på grundnivå, men att vi till mastern förlorar många studenter till andra skolor på KTH.
Hur ser du på KTH:s utbildningar och relevansen för Scania?
– I det stora hela har vi fina samarbeten inom många kurser på KTH, men det är inte perfekt än. Under dagen på Scania pratade vår industridoktorand Maria Jobenius om hur vi inom Scania ser på hållbarhet samt vilka kunskaper vi anser att studenter behöver ha inom området. Industrin efterfrågar, utöver spetskompetenser i exempelvis hållfasthetslära och mekatronik, även kunna förstå systemperspektivet. Förmågan att tänka holistiskt och att på egen hand kontinuerligt vidareutbilda och ta till sig ny kunskap är något KTH:s studenter behöver lära sig.
Fick KTH:arna med sig något mer från dagen i Södertälje?
– Ja, de fick besöka museet och se gamla produkter och historian bakom företaget. Men framför allt blickade vi framåt. Jag höll en presentation om hur vi på Scania jobbar med framtidsscenarier för att ha bättre beredskap kring osäkerheter gällande till exempel geopolitik och klimatförändringar. Tre framtidsscenarier är aktuella just nu och de hjälper oss att bli rustade för en osäker framtid. Dragningen tror jag uppskattades av KTH:s lärare och forskare som var på plats.
– Men det roligaste med besöket var nog ändå avslutningen. Då fick de provköra både konventionella och elektrifierade lastbilar och bussar. Det var nog en aha-upplevelse för många att se hur lättmanövrerade och roliga dessa fordon var att köra!
Berättat för Ulrika Georgsson