Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Utbildningsstrategier och samverkan i fakultetsnämnd ITM

Möte och Bengt
Bengt Wittgren är universitetsadjunkt på Institutionen för produktionsutveckling och invald i ITM-skolans fakultetsnämnd. Den 21 november gästade prodekanus Nina Wormbs nämndens skolmöte.
Publicerad 2024-12-06

Fakultetsnämnden vid ITM-skolan höll sitt första stormöte med kollegiet 21 november. Vi talade med lärarrepresentanten Bengt Wittgren om mötet och hans roll i nämnden.
– Samtalet om karriärsystemet är en bra väg framåt, men vi behöver fler diskussioner med kollegiet, säger Bengt, som brinner för utvecklingen av KTH:s utbildningar.

Som ledamot i ITM-skolans fakultetsnämnd och dess utskott för grundutbildning får Bengt Wittgren  chansen att förbättra kvalitet och processer för skolans utbildningar. Under hösten har nämnden påbörjat en strategisk översyn av programmen för att kombinera långsiktigt perspektiv med löpande arbete, som exempelvis att godkänna kursplaner.

– Studenternas intressen, KTH:s forskning och samhällets behov måste samverka för att lyckas, menar Bengt. Våra utbildningar behöver rusta studenter för en framtid i näringsliv och samhälle, där både högskole- och civilingenjörer fyller viktiga roller.

Det nya högskoleingenjörsprogrammet i Industriell teknik är ett exempel på nytänkande. Studenter börjar med en bred bas och väljer fördjupning under år två. Men det är en balansgång: för mycket valfrihet kan minska utbildningens relevans för industrin, anser Bengt.

– Studenter vill ha utbildningar som leder till jobb. En annan utmaning är att många av KTH:s lärare saknar industriell erfarenhet, vilket är fördelaktigt för att utbilda högskoleingenjörer.

Strategiskt arbete och samverkan med industrin

Nämnden diskuterar även hur ITM-skolan kan stärka sin position för forskningsfinansiering, där industrifinansierad forskning lyfts som en viktig pusselbit. Det strategiska arbetet pågår kontinuerligt för att kvalitetssäkra verksamheten.

Diskussion om karriärsystemet

Ett annat uppdrag är att förankra arbetet kollegialt. I november höll nämnden ett Skolmöte där KTH:s rapport om karriärsystemet presenterades av dekanus Nina Wormbs. Efter presentationen diskuterades karriärvägar för adjunkter och forskare. Exempelvis innebär förslaget att forskare och disputerade adjunkter kan prövas för en särskild lektorstjänst, utan rätt att befordras till professor. Att dessa tjänster får en egen karriärväg utanför det s.k Tenure Track möttes av både positiva och negativa reaktioner.

– Nina Wormbs gjorde en bra presentation även om jag tycker att förslaget innehåller fler begränsningar än möjligheter för flera personalkategorier, säger Bengt.

Gästtalaren Åse Nygren från Blekinge Tekniska Högskola presenterade en omvärldsbevakning av meriteringssystem i Norden. Hon lyfte fram ökande fokus på pedagogisk skicklighet och samverkansmeritering som viktiga inslag i moderna system. Enligt Åse instämmer även UKÄ i betydelsen av att ge mer plats åt samverkan och pedagogisk skicklighet när man meriterar medarbetare på lärosäten. Tekniklektor och samverkanslektor är befattningar som på senare år dykt upp på svenska lärosäten för att få med samverkansaspekten. Något som hon kan sakna i KTH:s förslag om nytt Karriärsystem. Bengt instämmer:

– För att attrahera och behålla personal, särskilt från industrin, måste vi vara flexibla. Högskoleingenjörsprogrammen skulle vinna på att rekrytera adjunkter med industriell erfarenhet, men dagens begränsade karriärmöjligheter och löneutveckling gör det svårt.

Vägen framåt

Rapporten om karriärsystemet är ett första steg och kräver bredare diskussioner. Ett uppföljande möte planeras i januari för att samla fler synpunkter innan nämnden lämnar sitt remissvar i februari.

– Kanske är det dags för KTH att våga prova något nytt, avslutar Bengt.

Kontakta gärna någon av nämndens representanter  för att lämna dina förbättringsförslag redan nu.

Text: Ulrika Georgsson

Fler nyheter om nämnden

Kvinna vid konferensbord med två män i bakgrunden.
Anne-Kathrin Peters är lektor på Lärande, medlem i fakultetsnämnden och nytillträdd vice ordförande i skolans anställningsutskott.

Insyn och påverkan: Anne-Kathrin Peters om arbetet i fakultetsnämnden

Anne-Kathrin Peters är lektor på Lärande och drogs till fakultetsnämnden tack vare sitt engagemang för hållbarhet, demokrati och jämställdhet. Till vardags undervisar hon KTH-personal i högskolepedago...

Läs artikeln
Möte och Bengt
Bengt Wittgren är universitetsadjunkt på Institutionen för produktionsutveckling och invald i ITM-skolans fakultetsnämnd. Den 21 november gästade prodekanus Nina Wormbs nämndens skolmöte.

Utbildningsstrategier och samverkan i fakultetsnämnd ITM

Fakultetsnämnden vid ITM-skolan höll sitt första stormöte med kollegiet 21 november. Vi talade med lärarrepresentanten Bengt Wittgren om mötet och hans roll i nämnden. – Samtalet om karriärsystemet...

Läs artikeln
Gruppfoto framför Scania-lastbilar.
Efter senaste fakultetsnämndmötet fick KTH:arna köra lastbil och buss och känna på skillnaden mellan konventionell och eldriven.

Lastbilskörning och framtidsscenarier

Anders Berglund, affilierad fakultet på KTH och Head of External Cooperation på Scania, reflekterar över senaste mötet med fakultetsnämnden på ITM.

Läs artikeln
Mötesbild.
Fakultetsnämnd ITM, med Anne-Kathrin Peters och Fredrik Asplund i spetsen, bjuder in till ett första möte för hela ITM-skolans fakultet.

Urpremiär för Fakultetsnämndens skolmöte

Den 21 november bjuder fakultetsnämnd ITM in till ett allra första skolmöte för att diskutera kollegialitet i anställningar och befordran. Fredrik Asplund och Anne-Kathrin Peters är lärarrepresentante...

Läs artikeln