”Utbildningarna speglar inte samhället”

Fakultetsnämndens Per Lundqvist berättar att ITM-skolan nu satsar stenhårt på att utveckla utbildningarna för att bättre anpassa dem efter framtida behov. Med en ny vice grundutbildningsansvarig startar till hösten en stor genomlysning av alla program på skolan.
Per (Pelle) Lundqvist är professor på Energiteknik och medlem i fakultetsnämnden på ITM-skolan. Med lång erfarenhet av olika roller på KTH brinner han för både forskning och utbildning med särskild vikt på hållbarhet. Det senaste mötet i fakultetsnämnden var ovanligt intressant, enligt Pelle:
– Det var väldigt framåtblickande med flera viktiga punkter inom utbildning och rekrytering. Till hösten ska skolan börja genomlysa alla utbildningsprogram för att verkligen ligga steget före. Fredrik Asplund (grundutbildningsansvarig på ITM-skolan) har redan intervjuat de flesta programansvariga och nu tar skolan nästa steg för att främst titta på en programstruktur och samla idéer om hur utbildningarna kan vara uppbyggda.
Det hela sammanfaller med att skolan rekryterar en ny vice GA, som Pelle hoppas blir en ung, pigg person som vill arbeta med utveckling. Hen kommer att tillsammans med Fredrik och programansvariga att arbeta fram konkreta idéer fram till sommaren 2026.
– Vi har inte gjort någon riktigt kritisk analys av ITM-skolans program sedan 2003, så det är dags. Vi ligger i framkant när det gäller pedagogik, CDIO* och att använda nya lärandeformer, men vi behöver hitta nya former som gynnar flexibilitet och genomströmning. Dessutom behöver vi bli bättre på att attrahera – och ta till vara på – studenter med olika bakgrunder.
Pelle menar att studenter från studieovana hem tenderar att välja kortare program på KTH, trots att de egentligen har potential att klara av mer. Dessa personer skulle gynnas av ett flexiblare system, där studenter till exempel kan börja på ett högskoleingenjörsprogram för att senare byta till civilingenjör eller tvärt om. Något som Chalmers redan nosar på.
– Det här med breddad rekrytering och breddat deltagande har varit viktigt länge. Men KTH:s program speglar inte samhället som det ser ut idag, och andelen kvinnor som söker till oss har minskat. När vi nu tar ett omtag om skolans utbildningar tittar vi även på det.
Skolornas fakultetsnämnder har dessutom i uppdrag att ta fram handlingsplaner för breddad rekrytering och breddat deltagande, något som ska vara klart till årsskiftet. Utmaningen, säger Pelle, är att förstå hur vi både attraherar och behåller t.ex. personer från studieovana hem.
Färre ingångar kan bli problem
Pelle tror att det kan bli problematiskt om man inför få, breda utbildningsingångar där många studenter läser tillsammans första året.
– Det är viktigt att studenterna får en gemenskap och känner att de har landat rätt första tiden för att de inte ska hoppa av. Blir programmen för allmänna tror jag det är risken. Dessutom skulle vi tappa mycket av gruppkänslan.
Vad tror du kommer vara nycklarna för framtidens utbildningsutbud?
– Det som är dyrt är när man har kopior av samma kurser på flera håll. Men att ge vissa unika kurser varje år gör att varje program sticker ut och får en tydlig identitet. Vi vet till exempel att det är viktigt att sätta teknik i en kontext för att attrahera och behålla kvinnliga stundenter..
I höst bjuder nämnden in alla program- och masteransvariga till workshop tillsammans med GA och Vise GA för att diskutera breddad rekrytering och till sommaren 2026 får vi se vad genomlysningen visar.
Text och foto: Ulrika Georgsson
*CDIO bygger på en gemensam idé om att examinerade ingenjörer ska kunna: Tänka ut, Designa (konstruera), Bygga och Ta i drift värdeskapande tekniska system i en modern teambaserad teknisk miljö för att skapa hållbara system och produkter. (På engelska Conceiving – Designing – Implementing – Operating systems and products). Det är en metod som används för utbildningsutveckling på ITM-skolan sedan sent 90-tal.
Fler nyheter om nämnden

”Utbildningarna speglar inte samhället”
Fakultetsnämndens Per Lundqvist berättar att ITM-skolan nu satsar stenhårt på att utveckla utbildningarna för att bättre anpassa dem efter framtida behov. Med en ny vice grundutbildningsansvarig start...
Läs artikeln
Hon ser fram emot närmare samarbete mellan ledning och nämnd
Hej Malin Selleby, vice ordförande i ITM-skolans fakultetsnämnd, professor och enhetschef.
Läs artikeln
Insyn och påverkan: Anne-Kathrin Peters om arbetet i fakultetsnämnden
Anne-Kathrin Peters är lektor på Lärande och drogs till fakultetsnämnden tack vare sitt engagemang för hållbarhet, demokrati och jämställdhet. Till vardags undervisar hon KTH-personal i högskolepedago...
Läs artikeln
Utbildningsstrategier och samverkan i fakultetsnämnd ITM
Fakultetsnämnden vid ITM-skolan höll sitt första stormöte med kollegiet 21 november. Vi talade med lärarrepresentanten Bengt Wittgren om mötet och hans roll i nämnden. – Samtalet om karriärsystemet...
Läs artikeln