2020-04-22
Mötesanteckningar från MMK's ledningsgruppsmöte. Kontakta prefekt om du vill ta del av bilagor och detaljer.
Anteckningar
1. Dagens agenda (MG), anteckningar föregående möte (MG), övriga frågor
2. Information från ITM-LG (MG)
2.1 Från Innovationsarenan till gemensam verkstad/prototypcentrum/lab
- vad vill MMK?
- hur tänka på service?
-- hur sätta upp projektet? kan vi börja med att identifiera behovet?
-- bra personer: ITRL, designgruppen, kan ge ett designperspektiv
-- börja om eller inte? Björn M:s roll. Hur ta vara på det som är gjort.
-- MG börja med att prata med Susanne och Sara
-- kritiskt att inte enbart tänka på kostnader SAMT att tänka på ägandeskapsfrågan. En gemensam resurs bör ägas gemensamt, inte av en institution.
2.2 Tentor P4
- större frihetsgrader för examinatorer
2.3 Undervisning HT20
2.4 Makerspace
3. MMK
3.1 Ekonomi (EG)
- bokslut Q1
3.2 Personal, roller, ansvar (MG)
3.3 IT, inköp
4. Enheterna (enhetschefer)
SKD: Allt funkar bra. Digital fika varje dag. Har en ny postdok inom IRIS area 1. Utmaningar gällande tentor.
MFM: Allt rullar på, labben funkar. Mindre uppgradering för gas, konsult i maj. Ny tekniker började i måndags, Stefan Engström. Lite oro inför gemensamma ansökningar med Scania. Börjar fundera på digitalisering av kurser i höst.
IPU: Allt rullar på.
MDA: Utmaningar med rekryteringar. Vi behöver prata med HR om hur hantera löner till personer nu under Corona.
MFA: Allt rullar på. Jobbar med en ny budgetmall för hela ITM.
5. GRU (GÖS)
Jobbar med budget och ekonomi, fördelning av intäkter och kostnader. Börjar titta på kursbudgetar, tydliggöra vilka intäkter och kostnader vi har. Tittar på mallar tillsammans med Erika för budgetar.
Utmaningar gällande IPU-kurser och kurser som ligger i ämnesområde som relaterar till Indek-ämnet (eller andra ämnen). IPU sitter fast i gamla kursplaner. Martin G behöver prata med Pär först, se om vi kan få en diskussion.
Önskemål från Stefan S om nya programvaror, i AR (Augmented Reality). Behövs HW? Haptiska devices?
Funderingar inför hösten. Besked från KTH "runt 7 maj". Oklart om det gäller tentor enbart eller hela undervisningen.
Omtentorna funkade väl, trots tentavakters sjukdom och info väldigt sent.
Tentavakter för maj/juni: vi inventerar nu för att se om vi kan hantera detta per enhet eller behöver hjälpas åt.
Vi behöver ev en beredskap för att hjälpa andra institutioner.
6. Forskarutbildning (MM)
Diskussion kring lönestegen för doktorander, vi är dåliga på att rapportera in i eISP:n. Enhetscheferna ansvarar, behöver påminna huvudhandledare att uppdatera eISP-erna.
- vi går på prestation, inte tid
- vi har problem med att vi får olika siffror från Ladok och eISPn, förvirring gällande total studietid för doktorander.
- vi har en ny annonsmall för doktorander, med specifika frågor som vi kan ställa till doktoranderna, som de svarar på i själva ansökan.
- vi skall rapportera vilka som disputerade 2019 och som har gjort någon form av utlandsvistelse (ej enstaka konferens). Rapportera till Mats.