2020-12-02
Mötesanteckningar från MMK's ledningsgruppsmöte. Kontakta prefekt om du vill ta del av bilagor och detaljer.
Material till MMK-LG
1. Dagens agenda (MG), anteckningar föregående möte (MG), övriga frågor
2. Information från ITM-LG (MG)
Arbetsmiljösamordning: ITM hanterar en stor del av vår arbetsmiljösamordning, kommer att kalla till möte med labansvariga för att diskutera riskanalyser mm.
Uppföljning diskussion bisysslor
- kan vi avvakta till sista januari
3. MMK
3.1 Ekonomi (EG)
Preiminär utfall 2020
- det ser ut som ca 4,5Mkr minus (jämfört med budget 7,5)
Budget 2021
- minus 7,5 Mkr igen
3.2 Personal, roller, ansvar (MG)
Arbetsgrupp miljöer på MMK: mötesrum, fikarum (tidigare utskickad skiss)
- titta på tidigare utskickad beskrivning, fundera på personer som kan ingå
Arbetsgrupp fördelningssystem GRU@MMK (ny grupp)
- vi behöver en ny modell för fördelning av intäkter och kostnader på MMK, för att kunna utföra våra övergripande uppdrag på optimalt sätt.
- vi (LG) behöver formulera övergripande målsättning och uppdrag
diskussioner gällande vem som kan driva ett sådant uppdrag och vilka som kan engagera sig.
4. Enheterna (enhetschefer)
IPU: allt under kontroll
MFM: vi kämpar på.
SKD: morgonfika funkar bra, mycket diskussion om GRU. Nytt vindkraftsprojekt, generator, grön el.
MFC: Nytt bitr lektorat, intervjuer 8/12
MFA: budget för 2021 klar
ITRL: vi behöver diskutera integrationen med MMK. Dels så avvaktar vi MFM-utredningen, och dels så har vi egentligen inget behov av att fatta ett formellt beslut nu.
5. GRU (GÖS)
Rektorsbeslutet för VT21 har distribuerats. 50%-kravet är släppt, riktlinjerna är att enbart det som måste göras på campus skall göras på campus.
Fortsatta diskussioner om salstentor. Salstentor får enbart genomföras på grundnivå (åk 1-3). Zoom-tentor får ges på avancerad nivå. Beslut om salstentor skall tas av vice rektor Leif Kari.
Motivering för att inte tillåta salstenta är Covid-19.
Det är inte längre säkert att ITM utbildar zoom-tentavakter.
ITM anställer en IT-person som skall stötta digitaliseringen, stöd med Canvas, Möbius mm, samt 6 amanuenser, en per institution, som kan hjälpa oss med att skapa zoom-rum, Canvas-aktiviteter etc.
MMK: vi behöver beslutsprocesser för övergång till ny examination. Besked om kurser på våren. Som det är nu så kan vi få beslut om hela våren före jul om vi ansöker senast 7/12.
6. Forskarutbildning (UO)
Vi får ha disputationer på plats, men max åtta personer. Vi får bjuda in opponent tex.
Tydligare riktlinjer gällande IT-support vid disputationer, ITMs service center skall kontaktas i samband med ansökan om disputation, man kan då begära IT-stöd. IT-person som närvarar hela disputationen.
Det kommer en serie nya regler för forskarutbildning, kommer snart att publiceras. Fr.a. förtydligande, inte nya påhitt. Lite striktare gällande examination av kurser.
Hur resonerar vi ang doktoranders rätt att söka byte av handledare. Doktorander har rätt att söka men inte rätt att byta.