[Här kan tips på AI-relaterade aktiviteter finnas]
Resurser
Här har vi samlat olika resurser för inspiration för din egen kompetensutveckling inom AI-området.
Presentation
Framtidens ingenjörsutbildning: Hur kommer AI och ML att förändra högre utbildning?
"Han överdrev nog lite" sa en åhörare efter Arnold Pears end note på SoTL 2023. Arnold pratade bl.a. om individualiserade lärandeupplevelser och hur campusinstitutioner måste ompröva sina resurser. Håller du med?
Seminariet börjar med att Arnold Pears, professor i teknikvetenskapens lärande vid KTH, pratar om AI och dess möjligheter och begränsningar. Efter det följer en en diskussion om hur det påverkar universitetssektorn.
På Regeringens uppdrag har Universitetskanslersämbetet (UKÄ) analyserat vilken påverkan artificiell intelligens (AI) kan få för högskolans utbildningsutbud i relation till arbetsmarknadens framtida kompetensbehov.
KTH erbjuder många gratis fristående kurser inom AI. Flera kurser ges online på distans och vi har kurser både för nybörjare och för dig som vill bygga på dina kunskaper.
Se vilka avsnitt av podden Fikasnack om framtidens utbildning som handlar om AI på något sätt.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 66 med Olga Viberg.
Podd #66
Fikasnack om AI och lärande i högre utbildning
Hur generativa AI-verktyg förändrat studenternas sätt att lära sig och vad betyder det för KTH och lärare? Träffa Olga Viberg, numera klusterledare för AI och lärande i högre utbildning i fikasnack med Marcus Lithander (poddvärd) och Joakim Lilliesköld (vice programledare Framtidens utbildning).
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 63 med Iris Callerholm och Caroline Bern. Grafik: KTH.
Podd #63
Fikasnack om rekommendationer för AI-användning i KTH:s undervisning
Hur har fakultetsrådets rekommendation för vad lärare ska säga till studenterna om kursspecifik AI-användning implementerats på KTH? Marcus Lithander (poddvärd) och Anna Jerbrant (programledare, Framtidens utbildning) fikasnackar i avsnitt 63 med Caroline Bern (E-lärande) och Iris Callerholm (Tekniska högskolans studentkår, THS).
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 55 med Nina Wormbs. Grafik: Malin Ringsby.
Podd #55
Fikasnack om tydlig studentinformation för AI och lärande
Hur ska studenter veta om och i så fall hur de får använda AI i en kurs? Nu har fakultetsrådet tagit fram KTH-gemensam rekommendation om vad lärare ska säga till studenterna om vad som gäller. Prodekanus
Nina Wormbs
avslöjar "stölden", varför så kort och samtalar med Marcus och Joakim framtagandet, implementeringen och effekter för lärare och studenter kring AI och lärande.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 53 med Åsa-Karin Engstrand. Grafik: Malin Ringsby.
Podd #53
Fikasnack om modell för etisk AI integrering
Hur kan etiska perspektiv läras ut för att stärka studenternas förmåga att hantera etiska dilemman kopplade till AI? Marcus och Gunnar träffar
Åsa-Karin Engstrand
som berättar om resultat från ett utvecklingsprojekt om att utveckla en modell för etisk AI-integration på civilingenjörsprogrammet Industriell ekonomi.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 50 med Henrik Kniberg. Grafik: Malin Ringsby.
Podd #50
Fikasnack om generativ AI och programmering
När dagens kunskaper inom generativ AI och programmering kommer vara daterad asap; hur förändras lärarrollen? Hur ska lärare lära sig för att kunna se till att examinerade studenter har "rätt" kunskaper som näringslivet efterfrågar? Johan och Joakim Lilliesköld samtalar med KTH-alumnen
Henrik Kniberg (eng, crisp.se)
om praktiska applikationer av generativ AI och hur det kommer förändra både utbildning och behovet av programmerare i framtiden.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 48 med Avid Fayaz och Arnold Pears. Grafik: Malin Ringsby.
Podd #48
Fikasnack om olika perspektiv på AI i högre utbildning
Hur används generativa AI-verktyg i kurs idag på KTH? Tills KTH har beslutat om gemensamma riktlinjer: vilken generell princip kan studenter utgå ifrån för att veta om vad som anses som "fusk"? Vad är det man inte kan säga för ofta i dessa sammanhang? Johan och Joakim Lilliesköld samtalar med professor
och studenten
som själv poddar och är aktiv i
KTH AI Society
.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 42 med Arnold Pears. Grafik: Malin Ringsby.
Podd #42
Fikasnack om det KTH-gemensamma AI-projektet som startar i höst
Till hösten drar ett antal nya utvecklingsprojekt igång inom ramen för Framtidens utbildning. Precis som förra året är de flesta projekten ganska begränsade i tid och omfattning och har sin “hemvist” på en skola. Nytt för i år är ett antal KTH-övergripande projekt som i flera fall tar avstamp i förra årets utvecklingsprojekt. I det här avsnittet berättar Arnold Pears om ett av de nya utvecklingsprojekten: "Pedagogisk användning av AI i undervisning".
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 26 med Arnold Pears. Grafik: Malin Ringsby.
Podd #26
Fikasnack med Arnold om AI i utbildning
Arnold Pears är professor i teknikvetenskapens lärande på KTH. Hans forskning fokuserar på att förstå inlärningsupplevelsen ur ett studentperspektiv, både när det gäller inlärning av specifika tekniska koncept och mer allmänt när det gäller ingenjörsfärdigheter och kompetenser. Han gästade podden för att prata om konsekvenser AI kommer att få för lärares undervisning.