Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Tema: AI och lärande i högre utbildning

AI är ett tema som...

Projekt

Aktiviteter

[Här kan tips på AI-relaterade aktiviteter finnas]

Resurser

Här har vi samlat olika resurser för inspiration för din egen kompetensutveckling inom AI-området.

Fikasnackspoddar

Se vilka avsnitt av podden Fikasnack om framtidens utbildning som handlar om AI på något sätt.

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #66 bild på kvinna som ler.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 66 med Olga Viberg.

Podd #66

Fikasnack om AI och lärande i högre utbildning

Hur generativa AI-verktyg förändrat studenternas sätt att lära sig och vad betyder det för KTH och lärare? Träffa Olga Viberg, numera klusterledare för AI och lärande i högre utbildning i fikasnack med Marcus Lithander (poddvärd) och Joakim Lilliesköld (vice programledare Framtidens utbildning).

KTH Play #66 / Spotify #66 / Youtube #66

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #63, bild på Iris och Caroline
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 63 med Iris Callerholm och Caroline Bern. Grafik: KTH.

Podd #63

Fikasnack om rekommendationer för AI-användning i KTH:s undervisning 

Hur har fakultetsrådets rekommendation för vad lärare ska säga till studenterna om kursspecifik AI-användning implementerats på KTH? Marcus Lithander (poddvärd) och Anna Jerbrant (programledare, Framtidens utbildning) fikasnackar i avsnitt 63 med Caroline Bern (E-lärande) och Iris Callerholm (Tekniska högskolans studentkår, THS).

Spotify #65 / Youtube #65 / KTH Play #65

Lunch 'n' Learn 250827 Kursspecifik information om generativ AI

KTH:s mallar för kursspecifik information om generativ AI

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack #55 och bild på Nina.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 55 med Nina Wormbs. Grafik: Malin Ringsby.

Podd #55

Fikasnack om tydlig studentinformation för AI och lärande

Hur ska studenter veta om och i så fall hur de får använda AI i en kurs? Nu har fakultetsrådet tagit fram KTH-gemensam rekommendation om vad lärare ska säga till studenterna om vad som gäller. Prodekanus Nina Wormbs  avslöjar "stölden", varför så kort och samtalar med Marcus och Joakim framtagandet, implementeringen och effekter för lärare och studenter kring AI och lärande.

Spotify #55 / YouTube #55 /
Kapitelindelat och textat i KTH Play #55
 

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack #53, bild på Åsa-Karin.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 53 med Åsa-Karin Engstrand. Grafik: Malin Ringsby.

Podd #53

Fikasnack om modell för etisk AI integrering

Hur kan etiska perspektiv läras ut för att stärka studenternas förmåga att hantera etiska dilemman kopplade till AI? Marcus och Gunnar träffar Åsa-Karin Engstrand  som berättar om resultat från ett utvecklingsprojekt om att utveckla en modell för etisk AI-integration på civilingenjörsprogrammet Industriell ekonomi.

Spotify #53 / YouTube #53 / KTH Play #53

Projekt: Modell för etisk AI-integration

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack #50, bild på Henrik.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 50 med Henrik Kniberg. Grafik: Malin Ringsby.

Podd #50

Fikasnack om generativ AI och programmering

När dagens kunskaper inom generativ AI och programmering kommer vara daterad asap; hur förändras lärarrollen? Hur ska lärare lära sig för att kunna se till att examinerade studenter har "rätt" kunskaper som näringslivet efterfrågar? Johan och Joakim Lilliesköld samtalar med KTH-alumnen Henrik Kniberg (eng, crisp.se)  om praktiska applikationer av generativ AI och hur det kommer förändra både utbildning och behovet av programmerare i framtiden.

Spotify #50  /  KTH Play #50

Generativ AI i ett nötskal (YouTube)

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack #48, bild på Avid och Arnold.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 48 med Avid Fayaz och Arnold Pears. Grafik: Malin Ringsby.

Podd #48

Fikasnack om olika perspektiv på AI i högre utbildning

Hur används generativa AI-verktyg i kurs idag på KTH? Tills KTH har beslutat om gemensamma riktlinjer: vilken generell princip kan studenter utgå ifrån för att veta om vad som anses som "fusk"? Vad är det man inte kan säga för ofta i dessa sammanhang? Johan och Joakim Lilliesköld samtalar med professor  och studenten  som själv poddar och är aktiv i KTH AI Society .

Spotify #48 / KTH Play #48

Projekt: Integrering av AI i KTH:s utbildningsutbud

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack #42, bild på Arnold.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 42 med Arnold Pears. Grafik: Malin Ringsby.

Podd #42

Fikasnack om det KTH-gemensamma AI-projektet som startar i höst

Till hösten drar ett antal nya utvecklingsprojekt igång inom ramen för Framtidens utbildning. Precis som förra året är de flesta projekten ganska begränsade i tid och omfattning och har sin “hemvist” på en skola. Nytt för i år är ett antal KTH-övergripande projekt som i flera fall tar avstamp i förra årets utvecklingsprojekt. I det här avsnittet berättar Arnold Pears om ett av de nya utvecklingsprojekten: ​"Pedagogisk användning av AI i undervisning"​.

Spotify #42  / KTH Play #42

Arnolds profil

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack #26, bild på Arnold.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 26 med Arnold Pears. Grafik: Malin Ringsby.

Podd #26

Fikasnack med Arnold om AI i utbildning

Arnold Pears är professor i teknikvetenskapens lärande på KTH. Hans forskning fokuserar på att förstå inlärningsupplevelsen ur ett studentperspektiv, både när det gäller inlärning av specifika tekniska koncept och mer allmänt när det gäller ingenjörsfärdigheter och kompetenser. Han gästade podden för att prata om konsekvenser AI kommer att få för lärares undervisning.

Spotify #26  / KTH Play #26

Generativ AI – en utbildningskatastrof? (intervju från 21 augusti 2023)

Arnolds profil