Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Svåra samtal, konflikt och medling

Trots ett aktivt arbetsmiljöarbete kan konflikter uppstå. Som chef är det viktigt att agera snabbt för att förhindra eskalering. På KTH arbetar vi med att stärka bemötandekulturen och vi följer Arbetsmiljöverkets riktlinjer för social arbetsmiljö.

Hantera konflikter på arbetsplatsen

Trots ett gott förebyggande arbetsmiljöarbete kan samarbetsproblem och konflikter uppstå. Då är det viktigt att du som chef hanterar det så snabbt som möjligt, innan det eskalerar till en öppen konflikt på arbetsplatsen. KTH satsar på att förbättra bemötandekulturen och värnar om samarbetsklimatet. Vi utgår ifrån Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö.

Du kan behöva verktyg för att förstå, förebygga och hantera konflikter. Vid svåra samtal är det viktigt med förberedelser, samtalsmetodiken, samt hur du följer upp samtalet. Ta gärna stöd av HR för att få praktiska tips på hur du kan lyckas i samtalet med din medarbetare.

Bemötande och interaktion

Utbildning för chefer

HR ordnar utbildning för chefer, inom exempelvis konflikthantering, tillsammans med externa aktörer. KTH erbjuder stöd, kunskap och inspiration genom flera utbildningar och kurser inom chef-och ledarutveckling.

Utbildningar och kurser i chef och ledarskapsutveckling

Innehållsansvarig:Helene Malstrand
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-02-06
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Att undersöka arbetsmiljön
Medarbetarpulsen
Friskvård
Företagshälsovård
Tillbud och arbetsskada
Sjukfrånvaro
Rehabilitering
Konflikthantering
Krishantering