Systematiskt arbetsmiljöarbete
Det systematiska arbetsmiljöarbetet består av flera delar som tillsammans skapar en trygg och hållbar arbetsmiljö. Som chef ansvarar du för alla pusselbitar – från rutiner och kunskap till samarbete och uppföljning. När helheten fungerar blir arbetsmiljöarbetet en kontinuerlig och effektiv process.
Arbetsmiljöarbete är en helhet där varje del är viktig
Forskning visar att arbetsmiljöarbetet behöver bestå av flera delar för att fungera så bra som möjligt. Alla delarna hänger ihop och varje del behövs. De återkommande aktiviteterna om riskbedömning och arbetsmiljöåtgärder illustreras ofta som ett hjul, som symboliserar att arbetsmiljöarbetet är en kontinuerlig process med återkommande aktiviteter. I hjulbilden saknas dock flera delar av det systematiska arbetsmiljöarbetet som är viktiga för att helheten ska fungera, till exempel rutiner, fördelning av uppgifter och behovet av kunskaper. Därför illustreras arbetsmiljöarbetet på den här sidan i form av ett pussel. När varje pusselbit finns på plats kan hjulet i mitten snurra och fungera.
Det systematiska arbetsmiljöarbetet består av följande delar:
- Årlig uppföljning
- Arbetsmiljöpolicy
- Rutiner
- Uppgiftsfördelning
- Kunskaper
- Att samarbeta

Årlig uppföljning
Vid KTH görs en årlig uppföljning av arbetsmiljöarbetet centralt hos skyddskommittén. Skolornas och verksamhetsstödets årliga arbetsmiljöplan ligger till grund för denna uppföljning.
Övergripande beskrivning av systematiskt arbetsmiljöarbete
Arbetsmiljöpolicy
KTH:s arbetsmiljöpolicy är en del av personalpolicyn. Arbetsmiljöpolicyn omfattar även alla studenter som är verksamma vid KTH.
Arbetsmiljöpolicy
Rutiner för arbetsmiljö
Kontakta din överordnade chef för att ta reda på vilka lokala rutiner som gäller för arbetsmiljöarbetet. Ta stöd av HR om du behöver utveckla rutinerna för dig själv och för dina medarbetare.
Rutiner och checklistor inom arbetsmiljöområdet
Uppgiftsfördelning
Att ha hand om uppgifterna inom arbetsmiljön ingår som en naturlig del i chefsrollen. Till stöd har du en uppgiftsfördelning med utgångspunkt i KTH:s delegationsordning och arbetsordning. Prata med din överordnade chef om du saknar en aktuell ifylld uppgiftsfördelning.
Fördelning av arbetsmiljöuppgifter
Kunskaper som är viktiga för en hållbar arbetsmiljö
För att skapa en god arbetsmiljö krävs kunskap, både hos medarbetare och chefer om:
- Risker som kan uppstå i arbetsmiljön.
- Hur risker i arbetsmiljön kan förebyggas och hanteras.
- Friskfaktorer som främjar välmående och prestation.
Som chef ansvarar du för att din grupp har rätt introduktion och kunskaper. Alla chefer med personalansvar ska gå den arbetsmiljöutbildning som HR erbjuder. Ta även stöd från företagshälsovården vid behov.
Att samarbeta
En framgångsfaktor för ett bra arbetsmiljöarbete är ett fungerande samarbete mellan:
- arbetsgivarpart; chefer och HR samt,
- arbetstagarpart; fackliga organisationer, skyddsombud och enskilda medarbetare.
Håll kontakt med ditt skyddsombud i arbetsmiljöarbetet. På KTH-nivå finns skyddskommittén där huvudskyddsombuden ingår. På skolnivå deltar skyddsombuden i skolsamverkansgruppen (SSG).