Roller i arbetsmiljöarbetet
Arbetsmiljöfrågor skall vara integrerade med verksamhetsfrågor och alltid ingå som en naturlig del i personalsamverkansarbetet. Personalsamverkansgruppen har en central roll i skolans arbetsmiljöarbete.
Personalsamverkan
KTH:s utvecklingsarbete ska ske i samverkan mellan medarbetarna. Genom att ta tillvara på medarbetarnas kunskaper och kompetens blir medarbetarna delaktiga i KTH:s verksamhet. Samverkan innebär att information, dialog och diskussion förekommer inför alla beslut, i ett så tidigt skede att det finns faktiska möjligheter att påverka dessa.
För att läsa mer om personalsamverkan, följ länken. Information om personalsamverkan.
Arbetsgivarens roll
Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön. Som chef måste du ha kunskap om:
- Regler som har betydelse för arbetsmiljön.
- Förhållanden som innebär risker (fysisk, psykisk, organisatorisk, social).
- Åtgärder för att främja, förebygga och efterhjälpa.
- Arbetsförhållanden som främjar en tillfredsställande arbetsmiljö.
Skyddsombudets roll
Skyddsombudet har laglig rätt att vara med och samverka vid planering och förändringar inom arbetsmiljön. Som skyddsombud ska du även:
- Företräda arbetstagarna.
- Verka för en god arbetsmiljö.
- Inom sitt skyddsområde påpeka brister i arbetsmiljön.
- Företräda inhyrda och entreprenadanställda.
Arbetstagarens roll
Arbetstagarna har ett ansvar i att delta i arbetsmiljöarbetet genom att:
- Medverka i arbetsmiljöarbetet.
- Följa föreskrifter.
- Delta i genomförandet av åtgärder.
- Använda skyddsanordningar och personlig skyddsutrustning.
- Underrätta arbetsgivare eller skyddsombud vid uppmärksammade risker i arbetsmiljön.
Expertresurser
PA-funktionen - HR är en expertresurs dit du alltid kan vända dig om du funderingar kring arbetsmiljön.
Företagshälsovården (FHV) - är en expertresurs och kan vara behjälpliga vid exempelvis skyddsrond.