Tillgänglighet – checklista för ditt innehåll i Canvas
Det är bra att tänka på tillgänglighet från början då du skapar och laddar upp material. Följer du den här checklistan blir ditt innehåll tillgängligt på en grundläggande nivå samtidigt som den hjälper dig att uppfylla lagkraven. Checklistan finns i webbformat med förklaringar och som nedladdningsbar PDF utan förklaringar.
Checklistan
Jag har
-
valt “sidor” när det är möjligt istället för PDF:er
-
gjort en automatisk tillgänglighetskontroll (för både sidor och PDF:er)
-
skrivit texterna utifrån principer om klarspråk
-
skapat rubriker med de inbyggda formatmallarna
-
satt rubriker i rätt följd
-
gjort länktexter tydliga, även utan omgivande text
-
gett alla bilder en alt-text
-
textat videor
-
eventuellt kompletterat media med en textversion
-
testat på en mobiltelefon.
Du kan även ladda ned en interaktiv version av checklistan:
Checklista tillgänglighet (pdf 67 kB)
Förklaring av checklistan
Här nedan förklaras punkterna i checklistan i mer detalj.
Valt “sidor” när det är möjligt istället för PDF:er
Sidor i Canvas kräver mindre handpåläggning än PDF:er eftersom sidor kommer med viss tillgänglighet inbyggt, exempelvis är de mer anpassningsbara för webbläsare och hjälpprogram. Lägg därför upp ditt innehåll i en sida i Canvas i stället för att ha innehållet i uppladdade dokument. Om du behöver använda en PDF måste du göra mer tillgänglighetsanpassningar än för en sida. Läs mer om Tillgängliga dokument .
Gjort en automatisk tillgänglighetskontroll (för både sidor och PDF:er)
Du kan snabbt hitta många brister med automatiska tillgänglighetskontroller, men kom ihåg att automatverktyg inte kan hitta allt. Du måste alltid manuellt granska ditt material för saker som den automatiska kontrollen missar. I Canvas körs tillgänglighetskontrollen under tiden du redigerar, men i exempelvis Adobe Acrobat Pro måste du manuellt starta den.
-
Canvas: Hur använder jag tillgänglighetskontrollen som lärare? (engelska, community.canvaslms.com) .
-
PDF: Tillgänglighetsanpassa PDF-dokument i Adobe Acrobat Pro .
Skrivit texterna utifrån principer om klarspråk
Krångla inte till det i onödan. Klarspråk handlar om att språket ska vara vårdat, enkelt och begripligt. På så vis når du ut till fler och följer samtidig 11 § i språklagen om språk i offentlig verksamhet. Läs mer på sidan Vad är klarspråk? (isof.se) .
Skapat rubriker med de inbyggda formatmallarna
Rubriker måste skapas med rätt formatmallar för att hjälpprogram ska förstå att de är rubriker. Om du skapar rubriker genom att feta text eller ändra storlek på den kommer de bara uppfattas som rubriker för seende personer. En tillgänglig rubrik skapas alltså genom att du väljer ett rubrikformat i menyn i innehållsredigeraren, exempelvis “Rubrik 2” (Heading 2). Det går enkelt och snabbt. Läs mer om Tillgängliga rubriker .
Satt rubriker i rätt följd
Rubriker anger strukturen för din text och gör den mer överblickbar, men bara om rubrikerna ligger i rätt ordning. Exempelvis är webbsidor och Canvas sidor uppbyggda med att sidans titel är rubriknivå 1, alla huvudrubriker är rubriknivå 2 och deras underrubriker är rubriknivå 3. Behövs det underrubriker till underrubrikerna används rubriknivå 4 och så vidare. Rubriknivåerna förkortas ibland till H1, H2, H3 och så vidare.
Skippa aldrig en rubriknivå, det förvirrar de som använder skärmläsare eller på annat sätt navigerar efter rubriknivåerna. Läs mer om Tillgängliga rubriker .
Gjort länktexter tydliga, även utan omgivande text
Skapa länkar som tydligt beskriver vart de leder och vad som händer när man klickar på dem. Det ska gå att förstå vart länken leder även om den är tagen ur sitt sammanhang. Tydliga länktexter förenklar dessutom för skärmläsare. Mer information och exempel på bra och dåliga länktexter finns på sidan Tydliga länkar .
Gett alla bilder en alt-text
För att bilder ska vara tillgängliga behöver de en text som beskriver innehållet för de som inte kan se, en så kallad alt-text. I anslutning till att du laddar upp en bild i Canvas finns ett fält för att skriva in alt-texten. Du kan även lägga in alt-texten i efterhand, se guiden Hur hanterar jag alt-text för inbäddade bilder som lärare? (engelska, community.canvaslms.com) .
För mer information om tillgänglighetskrav på bilder, läs Tillgängliga bilder .
Textat videor
Alla videor behöver textas för att bli tillgängliga för alla. I KTH Play kan du enkelt beställa en automatisk textning på din video, det sparar en hel del arbete. Men kom ihåg att du behöver kontrollera autotextningen och eventuellt göra justeringar manuellt. Läs mer på sidorna Textning av video och Tillgänglighet i film och ljud .
Eventuellt kompletterat media med en textversion
Viss media behöver kompletteras med en textversion för att vara tillgängligt för alla, exempelvis att en ljudinspelning kompletteras med en transkriberad text. Ibland behöver även bilder och videor kompletteras med en textversion utöver alt-texten eller undertexterna. Exempelvis kan en graf behöva kompletteras med en datatabell och en video kompletteras med bildbeskrivningar. Läs mer på sidorna Bilder på webben och Tillgänglighet i film och ljud .
Testat på en mobiltelefon
En stor del av studenter kommer ta del av ditt material via en mobiltelefon, antingen med Canvas app eller genom webbläsaren på mobilen. Kontrollera att ditt Canvasrum kan navigeras på mobilen och att du kan öppna och ta del av allt material. Se till att materialet visas i rätt ordning och att studenterna kan ta del av allt material enligt dina instruktioner och förväntningar. Om ditt material är väl anpassat för en mobiltelefon är chansen stor att det även är tillgängligt för de som använder hjälpmedel.
Relaterad läsning
- Läs mer om Digital tillgänglighet - lagkrav och möjligheter .
- Läs mer om andra verktyg för tillgänglighetskontroll på sidan Testa tillgänglighet .