Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Fakturera och betala studieavgift

Från att en studieavgiftsskyldig sökande får sitt antagningsbesked till att hen är en sk ny betalande student vid KTH sker en rad aktiviteter - från att skapa en lista över populationen och förbereda fakturering till att ge support till studenter kring fakturering och registrering samt hantera eventuella återbud.

Processmodellen och aktivitetsbeskrivningarna nedan är ett stöd i arbetet för dig som arbetar med fakturering, antagning och registrering av studieavgiftsskyldiga studenter.

Arbetet med att hantera studieavgiftsskyldiga studenter måste fungera väl så att studenterna kan påbörja sina studier när terminen börjar. Flera avdelningar tex avdelningen för utbildningsstöd (EDO), Ekonomiavdelningen (FO), avdelningarna för skolornas verksamhetsstöd och Migrationsverket är inblandade. För att arbetet ska flyta på måste vi alla veta var i processen vars och ens arbete sker, vad som händer före och vad som ska ske efter.

Processmodell

Fakturera och betala studieavgift (pdf 100 kB)

Följ aktivitetsrutorna i processmodellen. Siffran ovanför varje ruta hänvisar till beskrivningen nedan.

Aktiviteter

Klicka på varje aktivitet för en detaljerad beskrivning

Starthändelse

Studieavgiftsskyldig student får ett antagningsbesked

1 Söka ut i NyA expertklienten  (Antagningshandläggare)

2 Skapa avgiftsfil i excel  (Antagningshandläggare)

3 Sortera listan, ta bort stipendiater och avgiftsbefriade  (Antagningshandläggare)

4 Förbereda faktura, underlag i Agresso, skapa kunder  (Ekonomihandläggare)

5 Förbereda fakturaunderlag i Agresso, registrera ordrar  (Ekonomihandläggare)

6 Göra första fakturautskick  (Ekonomihandläggare)

7 Hantera statusbyten i förekommande fall  (Antagningshandläggare)

8 Kvittera obetalda fakturor  (Ekonomihandläggare)

9 Ge support till student  (Antagningshandläggare)

10 Ge support till student  (Ekonomihandläggare)

11 Ta emot och identifiera betalning i Agresso  (Ekonomihandläggare)

12 Skicka påminnelse efter sista betalningsdag  (Ekonomihandläggare)

13 Ta emot och identifiera betalning i Agresso efter påminnelser

14 Skicka betalningsbekräftelse  (Ekonomihandläggare)

15 Hantera betalning i avgiftsfil  (Ekonomihandläggare)

Om betalning ej har inkommit:

16 Lägga återbud i NyA  (Antagningshandläggare)

Delresultat

Antagning avbryts

Om betalning har inkommit:

17 Märka upp betald student i ladok  (Antagningshandläggare)

18 Skicka information om betalning från Ladok till Migrationsverket  (Handläggare Ladok)

19 Ge support till student  (Antagningshandläggare)

20 Ge support till student  (Ekonomihandläggare)

21 Bevilja student uppehållstillstånd  (Migrationsverket)

22 Registrera sig på första kurs i ladok och delta i upprop  (Student)

23 Kvittera obetalda fakturor  (Ekonomihandläggare)

24 Uppdatera kundprofil i Agresso  (Ekonomihandläggare)

25 Intäktsföra/periodisera betalning  (Ekonomihandläggare)

Resultat

Nya betalande studenter vid KTH

Alternativt förlopp

26 Meddela återbud efter att betalning av studieavgift har skett  (Student)

27 Hantera eventuell ansökan om återbetalning  (Antagningshandläggare)

28 Återbetala belopp till student (i det fall ansökan om återbetalning beviljas)  (Ekonomihandläggare)

29 Ta bort betalningsmärkning i ladok  (Antagningshandläggare)

30 Skicka information om borttagen betalning till Migrationsverket  (Handläggare Ladok)

Resultat

Avbruten antagning

Riktlinjer och styrdokument

Riktlinje om hantering av anmälningsavgifter och studieavgifter

Föreskrifter om studieavgiftens storlek för utbildning på grundnivå och avancerad nivå

Information till personal om studieavgiftsskyldiga studenter

Avgifter och betalning

Processledning

Processägare

Processledare

Helena Leidebrant
Helena Leidebrant gruppchef hlei@kth.se 087906139 Profil

Kontakt

För frågor om processen kontakta processledaren