Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Revidera kursplan på grund och avancerad nivå

Generell information om hur du navigerar i Ladoks processtöd och allmänna tips hittar du i avsnittet Utbildningsplanering: allmänt .

Del av verksamhetsprocess

Denna Ladokprocess motsvarar verksamhetsprocessen för Ändra kursplan  .

Tillsammans med processen finner du information om:

Förutsättningar

För KTH:s lokala bestämmelser rörande kursplan, se Riktlinje om kursplan, betygssystem och examination inom alla utbildningsnivåer .

För information om vilka stoppdatum som gäller för arbetet med KTHs utbildningsutbud:
Tidplaner för arbete med KTH:s utbildningsutbud

Starthändelse för process

Översyn av kursinnehållet som sker två gånger per år på grund och avancerad nivå.  

Resultat

Kursen och beslutad kursplan finns i Ladok och visas i Kurs- och programkatalogen på www.kth.se/student  

Vilka roller deltar i processen

Planredaktör (handläggare) - den som lägger in informationen i kursplanen utefter de ändringar som examinator/kursansvarig vill göra i kursen. Planredaktör bereder ärendet med de uppgifter som behövs inför beslut av beslutsfattare. 

Beslutsfattare (GA) - Beslutsfattare vilket i detta fall bara kan vara Grundutbildningsansvarig (ej vice GA). GA fattar beslut i Ladok genom att fastställa kursplanen. 

Ladokgranskare – Ladoksupporten granskar viss formalia i planen. 

Att hitta till processen i Ladok

Du startar processen genom att gå till Utbildningsinformation/Kurs, grundnivå eller Utbildningsinformation/Kurs, avancerad nivå i Ladok. Sök fram kursen genom att antingen ange kursens namn i fältet Benämning eller ange kurskoden i fältet Utb.kod. Klicka på Sök. Klicka på kursens namn i sökresultatet för att gå in på kursen, klicka på “Välj guide”. Välj Ny version med guide och klicka på knappen Revidera kursplan för att starta processen.

Om en process redan är igång så finns det flera sätt att hitta till den:

Direktlänk i bevakningsavisering

Klicka på fliken utbildningsinformation och bevakningsavisering i övre högra hörnet. Direktlänk till processteget du ska arbeta med i avisering från Mina bevakningar i Ladok

Sök ut kursen

Klicka på Utbildningsinformation i den översta menyraden i Ladok. Klicka sedan på Kurs, grundnivå eller Kurs, avancerad nivå beroende på om det gäller en kurs på grundnivå eller avancerad nivå. Sök fram kursen genom att antingen ange kursens namn i fältet Benämning eller ange kurskoden i fältet Utb.kod. Klicka på Sök. Klicka på kursens namn i sökresultatet för att gå in på kursen. Om kursen har en process som pågår så kommer du direkt att hamna i processen. Gå till fliken Att göra om denna flik inte är förmarkerad. 

Pågående arbete

Klicka på Utbildningsinformation i den översta menyraden i Ladok. Klicka sedan på Hantera flera i den nedre menyraden, för att öppna rullgardinsmenyn. I rullgardinsmenyn klickar du på Pågående arbete. Under Guidetyp fäller du ut alternativet Utbildningsplanering och markerar Ny kursversion alternativt Redigera befintlig kursversion. Klicka på Sök

Om du får många sökträffar så kan du också filtrera på organisation, utbildningstypsgrupp och utförare och klicka på Sök igen. 

Alla processer som pågår och som du har behörighet till visas nu i sökresultatet, tillsammans med övergripande information om var i processen arbetet befinner sig, preliminär benämning, organisationsenhet och när det senast skedde något i processen. Klicka på länken till processteget på raden för den process som du söker. 

Processens steg och innehåll (Ny version med guide – Revidera kursplan)

Navigering

Steg 1: Starta process Ny version med guide och välj Revidera kursplanen 

Steg 2: Revidera kursplan  

Steg 3 Revidera ingående moduler 

Steg 3A: Ladoksupport granskar modulkoderna 

Steg 4: Förbereda underlag inför beslut 

Steg 5: GA granskar innehåll och beslutar om ändring av kurs och fastställer kursplan

Steg 6: Dokumentera beslut  

Steg 7: Sätta kurs i status komplett  

Steg 1: Starta process Ny version med guide och välj Revidera kursplanen

Starta upp processtödet genom att välja ny version med guide.

Välj termin från vilken den nya kursplanen kommer gälla.  

Klicka Spara 

Välj revidera kursplanen. 

Steg 2: Revidera kursplan

Kom ihåg att återvända till fliken Att göra när du är färdig, för att skicka planen vidare i processen. 

I detta steg lägger du in hur ärendet har beretts samt ändringarna i kursplanen.

Kom ihåg att även uppdatera den engelska översättningen av kursplanen där ändringar har gjorts. 

Ärendet

I ärendet ska man ange hur ärendet har beretts och varför man gör ändringarna.

Ärendet ska formuleras enligt nedan: 

[Ange hur ärendet har initierats och motiv för ändringen.] 

[Ange hur ärendet har beretts och särskilt hur studenter deltagit.] 

Huvudområde med fördjupning:  

Här lägger du till ytterligare huvudområde som kursen tillhör. (Länk till stödsida) 

Lärandemål:  

Här anger du kursens lärandemål i sin helhet efter ändring. (Länk till stödsida) 

Kursinnehåll:  

Här beskriver du kursens innehåll i sin helhet efter ändring. (Länk till stödsida) 

Särskild behörighet:  

Här anger du särskild behörighet som ska krävas för antagning, om sådan ska gälla, i sin helhet efter ändring. (Länk till stödsida) 

Kurskoder som uppfyller särskild behörighet: 

Kurskoder för den eller de KTH-kurser som uppfyller angivna krav på särskild behörighet. 

Kommentar till examination (fritext) 

Här anges eventuella kommentarer till examinationsmoduler, i sin helhet efter ändring (Länk till stödsida) 

Övriga krav för slutbetyg:  

Här anges eventuella ytterligare krav för att få slutbetyg på kursen, utöver de examinerande momenten, i sin helhet efter ändring. (Länk till stödsida) 

Övriga föreskrifter:  

Det kan i sällsynta fall finnas behov av att ange andra föreskrifter än sådana som kan rymmas i övriga fält i kursplanen, dessa anges i så fall här, i sin helhet efter ändring. I annat fall ska du lämna fältet tomt. 

Ämnesord:  

Används för kategorisering av fristående kurser på sökandewebben (antagning.se). Maximalt 7 st. Ämnesord ingår inte i kursplan och kan även kompletteras efterhand genom att maila ladoksupport 

Överlapp - helt eller delvis överlappande kurs (kurskod + hp):  

Här anger du kurskoden för kurser vars innehåll helt eller delvis överlappar med den aktuella kursens. Ange hur många av kursens hp som utgörs av överlapp med den andra kursen.

Övergångsbestämmelser 

Här anger du eventuella övergångsbestämmelser, i sin helhet efter ändring. (Länk till stödsida)

Nästa steg

Om du ska revidera moduler klicka på Revidera moduler steg 3

Om du inte ska revidera moduler klicka på skicka till steg 4

Steg 3: Revidera ingående moduler

Här reviderar du moduluppsättning. 

För att revidera moduler, gå till fliken moduluppsättning. Välj åtgärd och ta bort moduler som inte längre ska ingå i moduluppsättning. Skapa den eller de nya modulerna. Klicka ja för titel ska anges om exjobbstitel ska kunna anges vid resultatrapportering. Klicka på lås moduluppsättning.

När du har ändrat moduluppsättning gå tillbaka till fliken att göra.

Om du har ändrat antalet moduler kan du behöva ändra Resultat på kurs vid attestering av betyg. Om kursens moduluppsättning endast har en modul ska du här välja Ja. Om kursen har mer än en modul ska du välja Nej.

När du är klar klicka på knappen Skicka till ladoksupport

Steg 3A: Ladoksupport granskar modulkoderna

I detta steg granskar Ladoksupport på VoS att modulkoderna är skrivna på ett korrekt sätt.

Om något behöver åtgärdas anges det i anteckningar och skickas tillbaka till steg 3

När granskning är klar skickas vidare till steg 4

Steg 4: Förbereda underlag inför beslut

I detta steg ska du kontrollera att allt i kursplanen ser korrekt ut inför att Grundutbildningsansvarig fattar beslut i ladok att fastställa kursplanen. Var extra uppmärksam på att den engelska översättningen av förändringarna är korrekt.

Gå till fliken Plan och skapa en ny upplaga. Ange terminen som den nya kursplanen ska börja gälla. Klicka på uppdatera ingående delar. Kontrollera kursplanen, särskilt att det finns engelsk översättning på samtliga attribut. Klicka i visa fält för engelsk text. Se kursplanen via förhandsgranska.

Gå tillbaka till fliken att göra 

Ange att Kursplan skapad: När du skapat en ny upplaga av kursplanen klicka du i “Ja”.

Ange om det finns kurstillfällen som eventuellt ska flytta till ny version. Gå till fliken tillfällen för att se om det finns kurstillfällen skapade för den termin som den nya kursversionen tillhör. Klicka isåfall "Ja".

Om revideringen av kurs sker på vårterminen och det har skett en ändring av modulerna så ska Ladoksupporten flytta redan skapade kurstillfällen inför kommande termin till rätt version eftersom läsårsplanerna redan är klara. Klicka i sådana fall på “Ja” men i annat fall på “Nej”.

När planen är klar för beslut klicka på Skicka till steg 5. 

Steg 5: Grundutbildningsansvarig granskar innehåll och beslutar om ändring av kurs och fastställer kursplan

I detta steg fattar grundutbildningsansvarig beslut om att ändra kurs och fastställa kursplanen. Att fastställa en kursplan innebär att man formellt godkänner och beslutar om innehållet och strukturen för en kurs. Grundutbildningsansvarig ska granska kursplanen så allt ser korrekt ut och skicka tillbaka den om någon ändring ska ske.

Kontrollera att texten i fältet ärendet stämmer.  

Gå till fliken plan och kontrollera innehållet i kursplanen via förhandsgranska. Klicka i visa fält för engelsk text.

Gå tillbaka till fliken att göra  

Om något behöver ändras innan beslut skicka tillbaka till handläggare genom att klicka på Skicka tillbaka till steg 4. Ange i anteckningar vad som ska ändras eller meddela handläggare på annat sätt.

Om du vill fastställa kursplanen ange: 

Beslutsdatum

Datumet då grundutbildningsansvarig beslutar om fastställandet av kursplanen. 

För att besluta klicka på Beslutar revidering av fastställd kursplan 

Steg 6: Dokumentera beslut

I detta steg ska du som handläggare dokumentera information om beslutet. 

Fastställande

Ange text om fastställande som ingår i kursplanen 

Fastställande skrivs både på svenska och engelska enligt standardformuleringar nedan: 

Svenska:

Kursplanen gäller från och med [hösttermin eller vårtermin] [20ÅÅ] enligt Grundutbildningsansvarig: [diarienummer X-ÅÅÅÅ-XXXX] . Beslutsdatum: ÅÅÅÅ-MM-DD.

Engelska:

The official course syllabus is valid from [spring alt. autumn] semester 20xx according to the Director of First and Second Cycle Education: [dnr X-ÅÅÅÅ-XXXX]. Decision date: ÅÅÅÅ-MM-DD

Beslutet fattat i Ladok

Eftersom beslutet är fattat i Ladok klicka på “Ja”.

Diarienummer

Ärendets diarienummer i W3D3. 

Beslutsdatum

Datum som beslutsfattare har lagt in visas men kan inte ändras

Beslutsfattare

Det är bara Grundutbildningsansvarig som kan fatta beslut i Ladok om revidering av kurs: "Grundutbildningsansvarig Namn Namnsson. Skolan för XXX"

Föredragande

Ange titel och namn för den person som har berett ärendet. Föredraganden är ansvarig för att presentera ärendet och dess underlag för beslutsfattaren.

När beslutet är dokumenterat skickar du planen till det sista steget i processen.  

När du har fyllt i samtliga uppgifter gå till fliken Plan. Uppdatera planen genom att uppdatera ingående delar och uppdatera olåsta attribut.

Allra sist i fliken plan klicka på knappen Besluta och ange beslutsinformation. i I pop-up rutan ange Beslutsfattare "Grundutbildningsansvarig Namn Namnsson. Skolan för XXX". Beslutsdatum och i anteckningsfält ange diarienummer.

När du är klar gå tillbaka till fliken att göra och klicka på skicka till steg 7. 

Steg 7: Sätta kurs i status komplett

I detta steg granskar Ladoksupporten att beslutsinformationen är korrekt angive. Flytt av kurstillfällen till ny version av kursplan om det är aktuellt. Därefter sätter Ladoksupporten kursen i status Komplett och processen avslutas. När kursen sätts i status komplett visas kursplan i om kursen på KTH:S webb.

Beslutsfattare:  

Grundutbildningsansvarig, Namn Namnsson, skolan för xxx

Beslutsdatum:  

Datum då Grundutbildningsansvarig fattade beslut om planen

Anteckning:  

Diarienummer