Arbetssätt för studentkommunikation
KTH har ett gemensamt arbetssätt för studentkommunikation. Syftet är att underlätta för studenter med korrekt, konsekvent och användbar studieinformation. Här finns viktiga utgångspunkter i arbetet samt checklistor, mallar och guider.
Viktiga utgångspunkter
Användbar, tillgänglig och likvärdig
KTH ska utforma kommunikation så att den är användbar, tillgänglig och likvärdig, för att varje student ska få förutsättningar att klara sina studier.
Det gemensamma arbetssättet ger oss bättre förutsättningar att hålla informationen:
- korrekt och uppdaterad
- tillgänglig - att så många som möjligt ska kunna ta till sig av informationen
- konsekvent och sammanhållen - att studenten känner igen informationen från andra studiesituationer
- studentcentrerad - att information är användbar och hjälper studenten att uppnå sina mål lätt och smidigt
Tydliga ansvarsroller
KTH har tydliga rollbeskrivningar av ansvar och utbildning som krävs för rollerna som hanterar innehåll.
Chef för aktuellt verksamhetsområde utser dessa personer. För programrummen innebär det utbildningsadministrativt ansvariga (UA).
Kanaler och tjänster med olika syften
KTH ska vara konsekvent med vilken information som finns i vilken kanal. Här nedan kan du läsa om hur olika tjänster och kanaler ska användas och hänga ihop.
Personliga menyn
Personliga menyn, som är tillgänglig på hela kth.se och på Canvas när studenten har loggat in, är studentens ingång till sina studier. Här får studenten en överblick och med länkar till sina:
- kurser (kurs-PM, kursplan, kursrum i Canvas)
- program (programrum i Canvas)
- schema
- studenttjänster, som exempelvis kursregistrering, studieresultat och bokning av grupprum.
Studentwebben och nyhetsbrevet
På Studentwebben (kth.se/student) finns studieinformation som är öppen för alla:
- utbildningsplaner
- kursplaner, kursomgångar, kurs-PM, kursanalyser, historisk dokumentation om kursen
- information om studier på KTH, stöd och vägledning, IT och digitala tjänster, kontakt
- programspecifik information som ska kunna nås av alla (till exempel kontaktuppgifter, utlandsstudier)
Utifrån Studentwebbens innehåll skickas nyhetsbrev ut en gång i månaden till alla studenter och påminner om nyheter, viktiga datum och tips med länkar in till Studentwebben.
Kursrum i Canvas
Studenter, som är registrerade på en kursomgång, får automatisk tillgång till motsvarande kursrum i Canvas. Läraren beslutar om kursrummet är stängt eller öppet. I kursrummet samlas:
- kursmaterial
- inlämningsuppgifter
- eventuella quiz
- kommunikation mellan lärare och studenter
Studenten hänvisas till kurs-PM för information om kursens mål, läraktiviteter, förberedelser, detaljer om examination och kontakter. Studenten hänvisas till Studentwebben för gemensam information om till exempel kursregistrering, anmälan till kurs inom program och examination.
Programrum i Canvas
Studenter, som är registrerade på ett program, får automatisk tillgång till motsvarande programrum i Canvas. Programrummet är stängt och nås endast av programmets studenter. I programrummet samlas:
- programspecifik information som endast ska vara tillgänglig för programmets studenter
- länkar till Studentwebben relaterade till programstudierna
- viktiga deadlines och informationspass
- filer från programmet
- kommunikation mellan programledningen och studenter
Studenten hänvisas till utbildningsplaner för information om programmets mål, omfattning och innehåll, urvalsprinciper, genomförande, eventuella inriktningar samt examensbenämning. Studenten hänvisas till Studentwebben för gemensam information om studier på KTH.
Guide till programrummet i Canvas
Stöd i arbetet
Guider
Rekommenderade kommunikationsvägar i Canvas
Planera ditt innehåll på webben
Checklistor
Checklista för kursdesign i Canvas
Checklista för programrum i Canvas
Mallar
KTH:s programrumsmall i Canvas
KTH:s alla mallar för Canvasrum