Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Utökad Datalagring

Information om tjänsten "Utökad Datalagring". Tjänsten finns tillgänglig till anställda på KTH som tilläggstjänst inom datalagring.

Beskrivning

IT-avdelningen tillhandahåller utökad lagring som en tilläggstjänst inom datalagring till hela KTH, tjänsten är ej till för kommersiellt eller personligt bruk och vänder sig till grupper som vill lagra större datamängder. Denna tjänst är en tilläggstjänst till ordinarie gemensam/projekt area som erbjuds inom WIKS, men även användare som ej är anslutna till WIKS kan nyttja tjänsten. Tjänsten är till för lagring av information som mätdata, instrumentdata, mm som inte lämpar sig för ordinarie gemensam/projektareor då data av denna sort ofta är skrymmande.

Fördelar med tjänsten

  • Kostnader - Inga investeringar i eller uppgradering av hård eller mjukvara
  • Tillgänglighet - Ni når era filer från KTH eller via VPN/Citrix uppkoppling hemifrån
  • Säkerhet - dina filer förvaras i KTHs datahallar som övervakas dygnet runt.

Omfattning

  • Redundant lagring (disksystemet)
  • Support via de vanliga kanalerna
  • Dagliga backuper i 30 dagar
  • Rättighetshantering via UG-Grupper i Personliga Menyn
  • Utökad lagring upp till max 10TB.

Debitering

Debitering av tjänsten kommer att ske årligen via faktura för den ytan du använder, dock debiterar vi för minst 1TB för att täcka våra kostnader.

Pris per TB och år 2 385 kr

För användning under 1TB faktureras priset för 1 TB.

Kravspecifikation

  • Alla system som har en dator som klarar av smb/cifs dvs windows filutdening kan ansluta sig till tjänsten.
  • Minimi krav för klienter är att få tillgång till tjänsten är SMB 1.0 samt stöd för NTLMv2.

Support och beställning

Support och beställning hanteras via KTH IT support:

Öppettider: måndag till fredag: 8:00 - 16:30

Telefon: 08 - 790 6600

E-post: it-support@kth.se
Besöksadress: Drottning Kristinas väg 4