Utrangering och avyttring
Information om tjänsten "Utrangering och avyttring av IT-utrustning".
Beskrivning
Tjänsten avser möjligheten för KTH:s skolor att få hjälp med hantering och logistik vid utrangering och avyttring av personlig IT-utrustning.
Styrdokument
Universitetsgemensam rutin för utrangering av stöldbegärlig IT-utrustning, AV-utrustning och mobiler .
Omfattning
Tjänsten kan utformas på två olika sätt:
- IT-avdelningen sköter ärendehantering för utrangerad IT-utrustning.
- Skolan sköter ärendehantering av utrangerad IT-utrustning (med starthjälp från IT-avdelningen).
IT-avdelningen sköter ärendehantering för utrangerad IT-utrustning
- IT sköter uppsättning av ärendesystem.
- IT ansvarar för ärendehanteringen.
- IT ansvarar för överlämning och fysisk hantering av utrangerad utrustning.
- IT sköter kommunikationen med anläggningsekonom.
- IT sköter kontakt med återbruksföretag.
- Skolan tillhandahåller lämplig lokal/lokaler för mellanlagring av IT-utrustningen.
- Skolan utser skolkontaktperson för tjänsten.
Skolan sköter ärendehantering av utrangerad IT-utrustning
- IT sköter uppsättning av ärendesystem
- IT håller introduktion och vägledning i ärendehanteringssystem.
- Skolan använder egen resurs (handläggare) för löpande arbete enligt rutinbeskrivning
- Skolan sköter kontakt med återbruksföretag
- Skolan tillhandahåller lämplig lokal/lokaler för mellanlagring av IT-utrustningen
- Skolan utser skolkontaktperson för tjänsten
Rutinbeskrivning:
Avyttring-skrotning - KTH gemensam process (pdf 52 kB)
Debitering
Skräddarsys tillsammans med kund beroende på kundens IT-miljö.
Support och Beställning
Support och beställning hanteras via KTH IT support,
it-support@kth.se
, 08-790 6600
eller via
Portalen för IT-ärenden
(gäller bara för anställda vid VS i skrivande stund).
Kontaktpersoner för tjänsten hos IT-avdelningen:
Kent Karlsson kentk@kth.se , 08-790 6687
Zlatko Mitrovic zlatko@kth.se , 08-790 6788