Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Kursanalysmöte

Kursanalysmöten är kollegiala möten och diskussioner kring kursutveckling. På den här sidan får du tips och hjälp med att organisera ett kursanalysmöte.

På vilket sätt ett kursanalysmöte ska organiseras och genomföras beror på den vilka som ska deltaga i mötet. Om deltagarna inte känner varandra väl och inte känner till varandras kurser, bör du som ordförande försöka kompensera för detta så att alla känner sig välkomna att närvara vid mötet. Huvudsyftet med kursanalysmötet är att fungera som ett forum för utbyte av idéer om och erfarenhet av kursutveckling och pedagogik.

Tre till fem deltagare

Organisera mötet i grupper om tre till fem deltagare. Med tre deltagare kommer ett möte att ta cirka två timmar. Med fem deltagare kommer det att ta cirka tre timmar. För att deltagarna ska få ut det mesta av mötet bör du försöka organisera möten med deltagare som kan dra nytta av varandras idéer och erfarenheter. Detta kan vara deltagare med liknande kurser men olika organisationer, med samma eller liknande studentgrupper, etc. Kom ihåg att det ska vara tydligt i inbjudan att deltagandet är frivilligt och att syftet med mötet är tydligt angivet. Du bör också påpeka att kursvärderingen och kursanalysmötet är en utmärkt grund för den obligatoriska kursanalysen.

Förberedelse

I inbjudan bör du bifoga frågor till deltagarna som hjälper dem, i mån av tid, att förbereda sig inför mötet. Ett förslag är att de utför en preliminär kursanalys och tänker igenom följande områden:

  • Vilka är de starkare och svagare aspekterna av inlärningsmiljön?
  • Vilka aspekter skulle du vilja utveckla? Hur ska detta åstadkommas? Hur förväntas denna utveckling förbättra elevernas lärande? 
  • Behöver du stöd och/eller kompetensutveckling för att genomföra den kursutveckling du vill se?  

Organisatörens roll är att vägleda diskussionen för att stödja utbytet av idéer och erfarenheter. 

Att genomföra mötet

Huvudsyftet med ett kursanalysmöte är att fungera som ett forum för utbyte av idéer om och erfarenhet av kursutveckling och pedagogik. Atmosfären på mötet bör därför vara öppen, inkluderande och grundad på frivilligt deltagande. Deltagarna bör inte uppleva att deras kurser utsätts för granskning. Diskussionen kan hämmas om deltagarna får intrycket att det som sägs kommer att registreras och rapporteras därför bör du inte anteckna under mötet. Din roll som samordnare är att vägleda diskussionen för att stödja utbyte av idéer och erfarenheter.

Här är ett konkret förslag på agenda och innehåll i mötet som har visat sig fungera väl:

  1. Öppna mötet genom att förklara syftet med och påpeka att deltagandet är frivilligt. Förklara också din roll som ordförande.
  2. Fortsätt genom att be deltagarna runt bordet att presentera sig själva och sina kurser. Särskilt intressanta aspekter är studieår, deltagarantal, kursdeltagarnas homogenitet och kursorganisering.
  3. Sedan, med hjälp av din preliminära kursanalys och studentgruppanalys (om det finns en), bjud in varje deltagare runt bordet för att presentera och reflektera över nedan punkter.
    • Finns det bättre eller sämre aspekter av dina kursers lärmiljö, och finns det sätt att utveckla lärmiljön?
    • Finns det behov av ytterligare stöd och/eller kompetensutveckling för att genomföra kursutvecklingen?
      • Det är bra om deltagarnas bidrag ger upphov till spontana diskussioner med ett utbyte av idéer och erfarenheter. Sedan, allt du behöver göra är att vägleda diskussionen tillbaka om det rör sig bort från själva ämnet – lärmiljö, kursutveckling och pedagogik. När ni diskuterar kompetensutveckling kan du gärna informera om möjligheter att delta i seminarier, workshops och kurser.
  4. Avsluta genom att uppmuntra deltagarna att genomföra den slutgiltiga kursanalysen.

Efter mötet dokumenterar du de förslag till kompetensutveckling som uppkommer eller som du själv har identifierat som möjliga ämnen för seminarier och workshops.