2.1 Initiering av arbete utifrån principerna för Framtidens utbildning

Text om princip 9 – En utvecklande utbildningskultur – i Verksamhetsplan för KTH 2023–2025 (sida 4–5).

Princip 9 inom Framtidens utbildning: En utvecklande utbildningskultur

Vid KTH har vi en utvecklande utbildningskultur där medarbetare och studenter kontinuerligt vill vidareutveckla sig. KTH:s utbildningskultur gör att medarbetare och studenter vågar prova helt nya sätt att bedriva undervisning och examination som främjar lärande, inkludering och förnyelse och delning av erfarenheter med kollegor.

Under 2022 beslutades om principer för Framtidens utbildning (V-2022-0380). Principerna ska utgöra ramverk för utvecklingen av KTH:s utbildningar. Framtidens utbildning fortsätter som ett aktivt förändringsprogram, med avsikt att stödja och koordinera de utvecklingsinitiativ som sker inom skolorna och verksamhetsstödet. Förändringsprogrammet ska hålla ihop helheten i utvecklingen för Framtidens utbildning och främja erfarenhetsutbyte mellan KTH:s olika delar. Det har även beslutats om en programledning för Framtidens utbildning (V-2022-0716).

Uppdrag relaterat till utvecklande utbildningskultur

Vicerektor för utbildning (eller den ledningsperson eller funktion som rektor utser) ges i uppdrag att genomföra en nulägesanalys gentemot principerna inom Framtidens utbildning och samla in best-practice både utifrån lärdomar från pandemin och från kontinuerlig utbildningsutveckling. Under 2023 ska dels en tidplan för arbetet med utbildningsutveckling, dels effektmål utifrån principerna fastställas.

I uppdraget ingår att precisera hur effektmålen ska följas upp. Uppföljning av vissa principer, och kommande effektmål, hanteras inom ramen för kvalitetssystemet. Kvalitetssystemet ska nyttjas där så är lämpligt. Se även avsnitt 7.4 Genomlysning och revidering av kvalitetssystemet för utbildning.

I uppdraget ingår även att samordna skolornas arbete med utbildningsutveckling utifrån principerna och främja samarbete mellan skolorna för att uppnå synergieffekter.

Respektive skolchef ges i uppdrag att under 2023 besluta om en handlingsplan för skolans utbildningsutveckling bland annat med utgångspunkt i principerna, med angivna prioriterade områden för respektive skola för 2023–2025. Skolchefer har även i uppdrag att säkerställa resurser och skapa förutsättningar för arbetet.

Universitetsdirektören ges i uppdrag att säkerställa det verksamhetsstöd som behövs för genomförandet av förändringsprogrammet.

Förändringsprogrammets framskridande ska rapporteras kvartalsvis på utbildningsnämnden och rapporteras halvårsvis till rektor.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät