2 Utbildning

Inledande text om Utbildning i Verksamhetsplan för KTH 2023–2025 (sida 4).

I utvecklingsplanen för 2018–2023 anges att KTH:s utbildning ska vara i världsklass och attrahera de mest lämpade och motiverade studenterna. Fokus för KTH:s utveckling inom utbildningsområdet från en KTH-gemensam nivå är att eftersträva att målen i utvecklings- planen ska nås under 2023. Under 2023 ska även en utförlig nulägesanalys genomföras av de beslutade principerna inom Framtidens utbildning och ett antal utvecklingsinitiativ ska påbörjas inom ramen för principerna. Samtliga tretton principer inom Framtidens utbildning är prioriterade, men vissa är mer KTH-gemensamma och omnämns explicit i verksamhetsplanen. Utvecklingsarbete inom ramen för Framtidens utbildning kommer att sträcka sig även efter perioden 2023–2025.

Genomströmning i KTH:s utbildningar och digitalisering är viktiga områden för samtliga principer. KTH ska eftersträva en verksamhetsutveckling som innebär effektiviseringar med hjälp av digitalisering. I verksamhetsplanen för 2022 gavs skolchefer, med stöd av vicerektor för utbildning och vicerektor för digitalisering, i uppdrag att vidareutveckla de digitala läraktiviteterna inom utbildningen vid skolorna. Detta arbete fortsätter under 2023.

Kunskap och medvetenhet om jämställdhet ska vara integrerat i alla utbildningsprogram, för att studenter efter examen ska kunna bidra till ett mer jämställt samhälle. Studenter ska efter examen även ha sådana kunskaper och färdigheter att de inom sina utbildningsområden kan bidra till en omställning till hållbar utveckling och ett klimatneutralt samhälle. Målen gäller även för utbildning inom livslångt lärande. Skolövergripande samarbeten är en viktig del av arbetet i att stärka KTH:s hållbarhetsprofil och integreringen av jämställdhet i utbildningen. Integrering av jämställdhet, mångfald och lika villkor samt av hållbar utveckling ska ges fort- satt hög prioritet i all utveckling av utbildning. Detta ska ske i enlighet med fastställda mål och aktiviteter för respektive område. Se även avsnitt 6 KTH:s fyra pelare.

Pågående översyn av modeller för resursfördelning inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå samt inom forskning och utbildning på forskarnivå har stor betydelse för flera av områdena nedan. Utvecklingsinitiativ inom utbildning behöver ske samordnat och synkroniserat med översynen. Se även avsnitt 7.6 Översyn av KTH:s resursfördelningsmodeller.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät