5 Universitetssamarbeten

Text om utbildningsrelaterade universitetssamarbeten i Verksamhetsplan för KTH 2023–2025 (sida 16–17).

5.1 Stockholm trio

Karolinska institutet, KTH och Stockholms universitet ingick 2019 universitetsalliansen Stockholm trio i syfte att utveckla och lyfta fram den internationellt framstående forsknings- och utbildningsmiljö som de tre universiteten bildar i Stockholmsregionen.

Utbildning är ett av fem prioriterade områden för perioden 2022–2024

Det övergripande målet med universitetsalliansen är att genom mångvetenskapligt samarbete leda kunskaps- och samhällsutvecklingen nationellt och internationellt.

Mål 1: "Utbildning – för att utveckla såväl gemensamma program som enstaka kurser (samordnat med digitalisering, utbildningsinfrastruktur, e-lärande och framtidens utbildningsmiljöer)."

5.2 Unite!

University Network for Innovation, Technology and Engineering (Unite!) är en allians bestående av nio framstående universitet i Europa. Alliansen bedriver ett pilotprojekt med målet att skapa en ny europeisk universitetsmodell genom gemensamma utbildningsprogram, virtuell och fysisk mobilitet, innovativa pedagogiska metoder, en delad forskningsplattform, delade stödtjänster och harmoniserade styrningsmodeller. Unite! har fått finansiering för minst fyra år från Europeiska kommissionen.

VP-uppdrag relaterat till universitetssamarbeten

Vicerektor för globala relationer, med stöd av vicerektor för utbildning (eller de ledningspersoner eller funktioner som rektor utser) ges i uppdrag att föreslå på vilket sätt lärare och forskare i större utsträckning kan involveras i det samarbete som sker mellan de universitet som ingår i Unite!.

Verksamhetsstöd: ledningskansliet och avdelningen för utbildningsstöd.

Universitetsdirektören ges i uppdrag att analysera resurser som krävs för Unite! i syfte att säkerställa ett stöd till Unite! som har hög kvalitet och är kostnadseffektivt.

Verksamhetsstöd: avdelningen för utbildningsstöd med stöd av berörda avdelningar inom verksamhetsstödet.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät