7.7 Effektivt verksamhetsstöd: pågående utvecklingsarbete

Text om Utvecklingsplanens mål och princip 7 inom Framtidens utbildning i Verksamhetsplan för KTH 2023–2025 (sida 29–30).

Utvecklingsplanens mål

Ett integrerat KTH har ett sammanhållet verksamhetsstöd som är professionellt och tillgängligt. Ett mer digitaliserat KTH utnyttjar digitaliseringens möjligheter för att öka kvaliteten och effektiviteten i interna processer.

Princip 7 inom Framtidens utbildning: Ett användarorienterat verksamhetsstöd

Vid KTH utformas verksamhetsstödet för att stödja ledning, lärare och forskare vid genomförandet av universitetets uppdrag att bedriva utbildning och forskning genom nära samverkan med användare.

Under 2022 beslutades om ett programdirektiv för ett gemensamt och samordnat verksam- hetsstöd (V-2022-0218). Målet är ett verksamhetsstöd med hög kvalitet och kostnadseffektivitet som bidrar till KTH:s konkurrenskraft bland annat genom att frigöra lärares och forskares tid för undervisning och forskning. Arbetet inkluderar en strukturerad genomgång av områden som identifierats som möjliga att effektivisera. Områden som lyfts är exempelvis att standardisera stöd som kan göras lika mellan skolorna, minska dubbelarbete och sårbarheten i stödverksamheten genom att i ökad utsträckning kunna använda personalresurser gemensamt. Utvecklingsarbetet bedrivs i programform till och med september 2026.

Ett första steg är att verksamhetsstödet vid KTH:s skolor från och med den 1 januari 2023 bildar fem avdelningar inom verksamhetsstödet. I och med detta antas benämningen KTH:s Verksamhetsstöd (VS) för hela KTH:s verksamhetsstödsorganisation.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät