2.5 Breddad rekrytering och breddat deltagande

Text om princip 12 inom Framtidens utbildning i Verksamhetsplan för KTH 2023–2025 (sida 8–9).

Princip 12 inom Framtidens utbildning: Breddad rekrytering och deltagande

KTH arbetar aktivt med att attrahera en studentpopulation som speglar samhället i stort och utbildningarna är utformade så att varje student ges förutsättningar att klara sina studier.

Målet med breddad rekrytering och breddat deltagande är att KTH ska spegla samhället i stort. KTH har som ambition att rekrytera de mest lämpade och motiverade studenterna.

KTH ska säkerställa att alla studenter ges goda förutsättningar att genomföra sina studier. Många stödåtgärder ges inom KTH, men de behöver koordineras och analyseras utifrån de behov som finns. I arbetet med ett breddat deltagande spelar jämställdhetsintegrering i utbildningen en viktig roll, bland annat genom att lärare ska verka för en jämställd och jämlik utbildningsmiljö.

I UKÄ:s rapport från februari 2022, Universitets och högskolors arbete med att främja och bredda rekryteringen till högre utbildning (UKÄ dnr: 411-00545-19), framförs bland annat att KTH har behov av tydligare mål och ansvarsfördelning.

KTH erbjuder förberedande kurser i matematik, fysik och programmering, som syftar till att förbereda studenter för högre studier genom repetition av grundläggande kunskaper. Kurserna syftar också till att bredda rekryteringen till KTH:s utbildningar. De kan utvecklas för att förbereda sökande inför matematik- och fysikprovet, vilket kan öka möjligheterna för fler studentgrupper att antas via provet. Den styrgrupp som samordnar kurserna ska under hösten 2023 rapportera kursernas utveckling till vicerektor för utbildning.

Uppdrag: breddad rekrytering och breddat deltagande

Vicerektor för utbildning (eller den ledningsperson eller funktion som rektor utser) ges i uppdrag att, i samråd med skolcheferna och universitetsdirektören, konkretisera målen för breddad rekrytering och breddat deltagande för KTH:s olika utbildningar, med det övergripande syftet att studentgrupperna vid KTH ska spegla samhället i stort. I uppdraget ingår även att ta fram en handlingsplan för utveckling av den nationella studentrekryteringen för att bredda rekryteringen.

Uppdraget ska rapporteras halvårsvis till rektor.

Verksamhetsstöd: avdelningen för utbildningsstöd och ledningskansliet.

Universitetsdirektören, i samråd med vicerektor för utbildning (eller den lednings- person eller funktion som rektor utser), ges även i uppdrag att koordinera stödåtgärder för breddat deltagande för KTH:s studenter.

Verksamhetsstöd: avdelningen för utbildningsstöd i samverkan med KTH biblioteket och institutionen för lärande vid ITM-skolan.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät