2.5 Breddad rekrytering och breddat deltagande
Text om princip 12 inom Framtidens utbildning i Verksamhetsplan för KTH 2023–2025 (sida 8–9).
Målet med breddad rekrytering och breddat deltagande är att KTH ska spegla samhället i stort. KTH har som ambition att rekrytera de mest lämpade och motiverade studenterna.
KTH ska säkerställa att alla studenter ges goda förutsättningar att genomföra sina studier. Många stödåtgärder ges inom KTH, men de behöver koordineras och analyseras utifrån de behov som finns. I arbetet med ett breddat deltagande spelar jämställdhetsintegrering i utbildningen en viktig roll, bland annat genom att lärare ska verka för en jämställd och jämlik utbildningsmiljö.
I UKÄ:s rapport från februari 2022, Universitets och högskolors arbete med att främja och bredda rekryteringen till högre utbildning (UKÄ dnr: 411-00545-19), framförs bland annat att KTH har behov av tydligare mål och ansvarsfördelning.
KTH erbjuder förberedande kurser i matematik, fysik och programmering, som syftar till att förbereda studenter för högre studier genom repetition av grundläggande kunskaper. Kurserna syftar också till att bredda rekryteringen till KTH:s utbildningar. De kan utvecklas för att förbereda sökande inför matematik- och fysikprovet, vilket kan öka möjligheterna för fler studentgrupper att antas via provet. Den styrgrupp som samordnar kurserna ska under hösten 2023 rapportera kursernas utveckling till vicerektor för utbildning.