7.4 Genomlysning och revidering av kvalitetssystemet för utbildning
Text om Utvecklingsplanens mål och princip 11 inom Framtidens utbildning i Verksamhetsplan för KTH 2023–2025 (sida 28).
Utvecklingsplanens mål
Ett synligt KTH har effektiva system för kontinuerlig uppföljning och utveckling av kvaliteten i utbildning, forskning och samverkan.
Princip 11 inom Framtidens utbildning: Ett ledningssystem för kvalitetsutveckling
KTH har ett kvalitetssystem som främjar planering, genomförande, utvärdering och vidareutveckling av utbildningen, som identifierar kvalitetsbrister och som stödjer alla verksamma vid KTH att delta i en långsiktig kvalitetsutveckling.
KTH:s kvalitetssystem har bestått av kontinuerlig uppföljning och regelbunden granskning. I verksamhetsplanen för 2022 gavs dekanus (dåvarande prodekanus) i uppdrag att genomföra en genomlysning av kvalitetssystemet med avseende på utbildning. Utgångspunkten var att värdera om systemet är effektivt och ändamålsenligt, är anpassat efter KTH:s verksamhet och organisation samt är värdeskapande för KTH:s ledning, lärare och studenter. Genomlysningen har påbörjats under 2022 och en delrapportering till rektor har gjorts.
VP-uppdrag relaterat till kvalitetssystemet för utbildning
Dekanus (eller den ledningsperson eller funktion som rektor utser) ges i uppdrag att under 2023 fortsätta arbetet med genomlysningen av kvalitetssystemet för utbildning, vilket bland annat omfattar utvecklings- och implementeringsarbete.
Verksamhetsstöd: ledningskansliet.
Verksamhetsplan för KTH 2023–2025