Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

2.2 Digitalisering för Framtidens utbildning

Text om Utvecklingsplanens mål om digitalisering och principerna 4, 10, 11, 12, 13 inom Framtidens utbildning i Verksamhetsplan för KTH 2023–2025 (sida 5–6).

Utvecklingsplanens mål

Se avsnitt 6.1 Digitalisering –

Relaterat till principer inom Framtidens utbildning

Princip 4: Bedömning och examination för lärande

Vid KTH tillämpas konstruktiv länkning av examination och läraktiviteter vilket ger förstärkt måluppfyllelse för både kurs- och examensmål.

Princip 10: Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen

Vid KTH präglas lärarrollen av kontinuerlig pedagogisk och digital kompetensutveckling som vilar på vetenskaplig grund och på beprövad pedagogisk erfarenhet.

Princip 11: Ett ledningssystem för kvalitetsutveckling

KTH har ett kvalitetssystem som främjar planering, genomförande, utvärdering och vidareutveckling av utbildningen, som identifierar kvalitetsbrister och som stödjer alla verksamma vid KTH att delta i en långsiktig kvalitetsutveckling.

Princip 12: Breddad rekrytering och deltagande

KTH arbetar aktivt med att attrahera en studentpopulation som speglar samhället i stort och utbildningarna är utformade så att varje student ges förutsättningar att klara sina studier.

Princip 13: Integrerat livslångt lärande

KTH:s utbildning utformas så att den möjliggör och främjar individuell kompetensutveckling och yrkesomställning för studenter och yrkesverksamma i olika livsfaser.

Ett mer digitaliserat KTH synliggör lärosätets strävan mot att digitalisering ska genomsyra utbildning, forskning, samverkan och verksamhetsstöd. Ett digitaliserat KTH betonar att det inte enbart handlar om en omvandling från manuella processer till digitala processer, utan ett ständigt pågående och framåtsyftande förbättringsarbete, där verksamhetsutveckling sker i samspel med digital teknik. Inom Framtidens utbildning är principerna beroende av verksamhetsutvecklande digitaliseringsaktiviteter – dels genom helt nya arbetsformer, dels genom digitala stödsystem.

Digitalisering är centralt i arbetet med utbildningsutveckling för Framtidens utbildning. KTH:s utveckling mot nya och kontinuerliga examinationsmetoder utvecklas för att stödja studenternas inlärning och en ökande andel kurser inom livslångt lärande. Behovet av digital kompetens hos studenter, lärare och övrig personal behöver prioriteras i framtida utveckling. KTH:s ledningssystem behöver ett utvecklat dataunderlag för att möjliggöra uppföljning inom kvalitetssystemet. Breddat deltagande kan underlättas genom en digital introduktionskurs till KTH:s digitala miljöer samt nyutvecklade självstudiestöd i syfte att öka KTH:s genomström- ning. För ett integrerat livslångt lärande behöver undervisnings- och examinationsformer utvecklas i syfte att möjliggöra distansdeltagande och asynkront lärande. De behöver även utvecklas för att göra det möjligt för yrkesverksamma att studera.

Uppdrag relaterat till digitalisering

Vicerektor för digitalisering ges i uppdrag, tillsammans med vicerektor för utbildning (eller de ledningspersoner eller funktioner som rektor utser) och skolcheferna, att stödja och främja arbetet med digitalisering för Framtidens utbildning.

Uppdragets framskridande ska rapporteras halvårsvis till rektor.

Universitetsdirektören ges i uppdrag att säkerställa det verksamhetsstöd som behövs för KTH:s digitalisering för Framtidens utbildning.

Se även avsnitt 6.1.1 Strategi för KTH:s digitalisering under perioden 2023–2027.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2023-02-08