2.3 Antagning, struktur och dimensionering av KTH:s utbildningsutbud

Text om Utvecklingsplanens mål och princip 8 inom Framtidens utbildning i Verksamhetsplan för KTH 2023–2025 (sida 6–7).

Utvecklingsplanens mål

Ett integrerat KTH har attraktiva utbildningsprogram med utrymme för valfrihet där studenterna enkelt ges tillgång till olika delar av KTH.

Princip 8: Flexibla och strukturerade studievägar

Vid KTH utformas utbildningen så att studenten ges möjlighet till flexibla studievägar och att forma inriktningen på utbildningen utifrån individuella mål och examensgrundande kriterier.

Utbildningsnämnden har genomfört en undersökning om strategiskt viktiga frågor för utvecklingen av högskoleingenjörsutbildningar på KTH. KTH har också genomfört en regelbunden granskning av högskoleingenjörsutbildningarna. Fakultetsrådet har sammanställt sina slutsatser av granskningen i en rapport (Fakultetsrådets protokoll 3/2022, V-2022-0087).

Programutbudet av högskoleingenjörsutbildningar behöver förhållas till utbudet av civilingenjörsutbildningar. I takt med att anslagsfinansierad vidareutbildning har vuxit inom KTH i enlighet med det mål som har satts för livslångt lärande, har också behoven ökat av att säkerställa en god balans mellan utbudet av program och fristående kurser. Programutbudet är en viktig strategisk fråga för KTH:s utveckling. Den relaterar även till principen om flexibla och strukturerade studievägar inom Framtidens utbildning.

Det finns ett stort behov av mer systematiska dataanalyser som kan bidra till strategiska beslut om utbildningens struktur och dimensionering, till exempel vad gäller samhällsbehovet av olika kompetenser på flera års sikt inom KTH:s utbildningsområden. Det pågår ett arbete med inrättande av en funktion för strategisk verksamhetsanalys vid KTH (se uppdrag i avsnitt 5.6.1 i KTH:s verksamhetsplan 2022).

Uppdrag relaterat till utbildningsutbudet

Vicerektor för utbildning (eller den ledningsperson eller funktion som rektor utser) ges i uppdrag att, i samråd med skolcheferna, lämna förslag på eventuell revidering av struktur och dimensionering av KTH:s utbildningsutbud, med särskilt fokus på balans och relation mellan civilingenjörsutbildningar, högskoleingenjörsutbildningar, behörighets- givande utbildning, anslagsfinansierad vidareutbildning och förberedande kurser.

Uppdraget ska beredas med utbildningsnämnden och rapporteras halvårsvis till rektor.

Universitetsdirektören ges i uppdrag att utreda förutsättningar för en mer flexibel hantering av antagning till KTH:s program, med utgångspunkt i princip 8 Flexibla och strukturerade studievägar inom framtiden utbildning.

Verksamhetsstöd: ledningskansliet och avdelningen för utbildningsstöd.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät