2.3 Antagning, struktur och dimensionering av KTH:s utbildningsutbud
Text om Utvecklingsplanens mål och princip 8 inom Framtidens utbildning i Verksamhetsplan för KTH 2023–2025 (sida 6–7).
Utbildningsnämnden har genomfört en undersökning om strategiskt viktiga frågor för utvecklingen av högskoleingenjörsutbildningar på KTH. KTH har också genomfört en regelbunden granskning av högskoleingenjörsutbildningarna. Fakultetsrådet har sammanställt sina slutsatser av granskningen i en rapport (Fakultetsrådets protokoll 3/2022, V-2022-0087).
Programutbudet av högskoleingenjörsutbildningar behöver förhållas till utbudet av civilingenjörsutbildningar. I takt med att anslagsfinansierad vidareutbildning har vuxit inom KTH i enlighet med det mål som har satts för livslångt lärande, har också behoven ökat av att säkerställa en god balans mellan utbudet av program och fristående kurser. Programutbudet är en viktig strategisk fråga för KTH:s utveckling. Den relaterar även till principen om flexibla och strukturerade studievägar inom Framtidens utbildning.
Det finns ett stort behov av mer systematiska dataanalyser som kan bidra till strategiska beslut om utbildningens struktur och dimensionering, till exempel vad gäller samhällsbehovet av olika kompetenser på flera års sikt inom KTH:s utbildningsområden. Det pågår ett arbete med inrättande av en funktion för strategisk verksamhetsanalys vid KTH (se uppdrag i avsnitt 5.6.1 i KTH:s verksamhetsplan 2022).