7.6 Översyn av KTH:s resursfördelningsmodeller: pågående utvecklingsarbete

Text om utvecklingen av KTH:s resursfördelningsmodeller i Verksamhetsplan för KTH 2023–2025 (sida 29).

Under hösten 2022 beslutades om ett uppdaterat direktiv för översyn av KTH:s resurs- fördelningsmodeller för utbildning på grundnivå och avancerad nivå samt forskning och utbildning på forskarnivå (V-2021-0344). En arbetsgrupp är tillsatt och en extern utredare har anlitats för att leda översynen och arbetsgruppen. Arbetsgruppens förslag ska rapporteras löpande till rektor under våren 2023.

I planeringsförutsättningar för 2023–2025 har universitetsstyrelsen beslutat att KTH ska etablera en definition av hur KTH särskiljer fritt från bundet myndighetskapital, samt genomföra en kartläggning av andelen fritt och bundet kapital vid KTH:s alla verksamheter, i enlighet med denna definition. Universitetsstyrelsen har även beslutat att KTH ska utarbeta principer för hantering av myndighetskapitalet som är hållbara över tid och lämna förslag på hur KTH långsiktigt ska minska sitt myndighetskapital. Universitetsstyrelsens uppdrag om myndighetskapital ingår i översynen av resursfördelningsmodellerna.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät