2.4 Integrerat livslångt lärande

Text om Utvecklingsplanens mål och princip 13 inom Framtidens utbildning i Verksamhetsplan för KTH 2023–2025 (sida 7–8).

Utvecklingsplanens mål

Ett öppet KTH bidrar till det livslånga lärandet med relevant och aktuell utbildning.

Princip 13: Integrerat livslångt lärande

KTH:s utbildning utformas så att den möjliggör och främjar individuell kompetensutveckling och yrkesomställning för studenter och yrkesverksamma i olika livsfaser.

Livslångt lärande avser såväl anslagsfinansierad vidareutbildning som uppdragsutbildning och informella läraktiviteter som öppna föreläsningar. KTH:s ambition är att öka omfattningen inom samtliga av dessa områden och särskilt arbeta för en större utökning inom den anslagsfinansierade vidareutbildningen. Regeringen har sedan 2020 genomfört särskilda satsningar på livslångt lärande. En ny lag om omställningsstudiestöd har trätt i kraft 2022.

I verksamhetsplanerna för 2021 och 2022 har skolcheferna haft i uppdrag att vidareutveckla och öka utbildningsutbudet inom livslångt lärande, med målsättningen att livslångt lärande ska utgöra en integrerad del av KTH:s utbildning och omfatta omkring 20 procent av den totala utbildningsvolymen. Varje skola har inrättat en funktion som livslångt lärandeansvarig. Vicerektor för utbildning har haft i uppdrag att samordna och öka samarbetet mellan skolor vad gäller utbildningsutbudet.

I planeringsförutsättningar för 2023–2025 har universitetsstyrelsen beslutat att antalet hel- årsstudenter inom anslagsfinansierad vidareutbildning ska öka årligen. I avsnitt 8 Medelstill- delning och uppdrag till skolorna och i bilaga 1.1.1 anges skolornas uppdrag inom anslags- finansierad vidareutbildning, baserat på en jämn fördelning av universitetsstyrelsens ram för KTH:s vidareutbildning. Samtliga skolor vid KTH erbjuder utbildning inom områden som är relevanta för vidareutbildning, men det krävs ett långsiktigt arbete gällande organisation, bemanning och resursfördelning för att utveckla utbildningen. Den totala ramen för vidareutbildning vid KTH, samt uppdrag per skola, är:

• 2023: 625 helårsstudenter (125 helårsstudenter per skola)

• 2024: 875 helårsstudenter (175 helårsstudenter per skola)

• 2025: 1 125 helårsstudenter (225 helårsstudenter per skola)

Resursfördelning sker under 2023 på samma vis som under 2022. Skolorna ersätts därmed under 2023 efter varje termin med medel motsvarande summan av ersättningen för en hel- årsstudent och en helårsprestation för relevant utbildningsområde, baserat på antal genererade helårsstudenter. Ersättning för livslångt lärande på längre sikt ingår som en viktig del i den pågående resursfördelningsöversynen av anslag inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Eventuella ändringar i resursfördelningsmodeller kan dock tidigast träda i kraft 2024.

Det finns ett stort behov av behovs- och målgruppsanalyser som kan bidra till utvecklingen av strategier för livslångt lärande. Som framgår av avsnitt 2.3 Antagning, struktur och dimensionering av KTH:s utbildningsutbud  pågår det ett arbete med att inrätta en funktion för strategisk verksamhetsanalys vid KTH.

VP-uppdrag relaterat till livslångt lärande

Respektive skolchef och vicerektor för utbildning (eller den ledningsperson eller funktion som rektor utser) ges i fortsatt uppdrag under 2023–2025 att vidareutveckla och öka utbildningsutbudet inom livslångt lärande. Livslångt lärande ska inriktas mot personer i behov av kompetensutveckling snarare än befintliga programstudenter.

Respektive skolchef ges i uppdrag att besluta om en plan för skolans samlade utbildningsutbud inom livslångt lärande, som inkluderar såväl anslagsfinansierad vidareutbildning som uppdragsutbildning och informella läraktiviteter, samt säkerställa att skolan har en organisation, bemanning och resursfördelning för livslångt lärande.

Universitetsdirektören ges i uppdrag att utreda förutsättningar för en mer flexibel hantering av antagning till KTH:s kurser, med utgångspunkt både i princip 13 Integrerat livslångt lärande och i princip 8 Flexibla och strukturerade studievägar inom Framtidens utbildning.

Universitetsdirektören ges i uppdrag att, i samråd med vicerektor för utbildning (eller den ledningsperson eller funktion som rektor utser), utveckla en samordnad stödorganisation och process inom KTH avseende uppdragsutbildningen.

Universitetsdirektören ges i uppdrag att säkerställa det verksamhetsstöd som behövs för utvecklingen av, och det kontinuerliga arbetet med, livslångt lärande.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät