2.7 Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen

Text om Utvecklingsplanens mål och princip 10 och 13 inom Framtidens utbildning i Verksamhetsplan för KTH 2023–2025 (sida 9–10).

Utvecklingsplanens mål

Ett ledande KTH har utbildning som utgår från ledande forskning och drivs av pedagogiskt kunniga och engagerade lärare med motiverade och engagerade studenter.

Principer inom Framtidens utbildning

Princip 10: Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen

Vid KTH präglas lärarrollen av kontinuerlig pedagogisk och digital kompetensutveckling som vilar på vetenskaplig grund och på beprövad pedagogisk erfarenhet.

Princip 3: Aktivt studentcentrerat lärande

Vid KTH präglas pedagogiken av studentcentrerade metoder och läraktiviteter som åstadkommer långsiktigt djuplärande och effektivisering av undervisningen.

För att säkerställa att KTH är en organisation i framkant är det av stor vikt att KTH har ett attraktivt och tillgängligt kompetensutvecklingsutbud för all undervisande personal inklusive doktorandhandledare. Detta bidrar även till att öka KTH:s konkurrenskraft. Möjligheter till kompetensutveckling ska ges och prioriteras.

Arena för ledarskap och pedagogik, ALP, har ansvar för KTH:s strategiska mål och satsningar med särskilt fokus på ledarskap och pedagogik.

VP-uppdrag relaterat till kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen

Respektive skolchef ges i uppdrag att säkerställa linjeansvaret för den kontinuerliga kompetensutvecklingen, med målet att all undervisande personal på KTH 2024 ska ha en dokumenterad individuell kompetensutvecklingsplan.

Uppdragets framskridande ska rapporteras halvårsvis till rektor.

Verksamhetsstöd: personalavdelningen i samverkan med avdelningarna för skolornas verksamhetsstöd.

Dekanus (eller den ledningsperson eller funktion som rektor utser) ges i uppdrag att utreda möjligheterna att integrera uppföljning av individuella kompetensutvecklingsplaner i KTH:s kvalitetssystem.

Verksamhetsstöd: ledningskansliet.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se