7.5 Forsknings- och utbildningsinfrastruktur

Text om Utvecklingsplanens mål och princip 5 inom Framtidens utbildning i Verksamhetsplan för KTH 2023–2025 (sida 28–29).

Utvecklingsplanens mål

Ett ledande KTH har gemensam infrastruktur av hög klass och drivs framåt med professionellt ledarskap. Ett integrerat KTH har stark gemensam infrastruktur som används både för utbildning och forskning. Ett öppet KTH har kreativa och innovativa studiemiljöer.

Princip 5 inom Framtidens utbildning: Öppna experimentella miljöer

Vid KTH präglas utbildningen av hög grad av interaktiva undervisningsmoment och öppna experimentella miljöer som utvecklar det praktiska yrkeskunnandet och bidrar till nytänkande, innovativa lösningar och nya arbetssätt.

KTH är beroende av tillgång till aktuell och uppdaterad infrastruktur för att kunna bedriva forskning och utbildning av hög kvalitet. KTH genomför ett kontinuerligt utvecklingsarbete avseende forskningsinfrastruktur, bland annat inom ramen för KTH-etablerade forskningsinfrastrukturer. Det finns ett utvecklat förslag på färdplan för den vidare strategiska utvecklingen av forsknings- och utbildningsinfrastrukturer.

7.5.2 Utbildningens infrastruktur

Laborativa utbildningsmiljöer utgör en av förutsättningarna för en utbildning av hög kvalitet, vilket återspeglas i Framtidens utbildning, princip 5 om öppna experimentella miljöer. KTH:s övergripande hållbarhetsmål anger även att KTH:s campusområden ska användas i större utsträckning än tidigare som mötesplats för studenter, forskare från olika discipliner, anställda och omvärlden för att ta sig an globala utmaningar och skapa ny kunskap och innovationer.

KTH behöver både utveckla kreativa, hållbara och innovativa studiemiljöer och säkerställa att befintliga laborativa miljöer öppnas upp och kommer fler studenter till gagn och nyttjas på ett resurseffektivt sätt. Likaså är det viktigt att forskningsinfrastrukturen kan användas i grundutbildningen. En ambition är att infrastruktur hos KTH:s partner tillgängliggörs för KTH:s studenter inom relevanta områden.

KTH behöver en sammanhållen och strategisk planering för laborativa utbildningsmiljöer. Detta behöver hanteras i arbetet med ny utvecklingsplan och campusplan. Se även avsnitt 7.8 Långsiktig lokalförsörjning.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät