Variera examinationsformer
Vill du skapa mer engagerande, rättssäkra och flexibla examinationsformer i din undervisning? På den här sidan får du inspiration och konkreta tips på hur du kan använda Canvas och externa verktyg för att variera och kombinera olika typer av examinationer för att möta studenters behov och främja deras lärande.
Varför variera examinationsformer?
Att enbart använda en sorts examinationsform riskerar att exkludera viktiga aspekter av studenters kunskap och förmågor. Med dagens teknikutveckling har det dessutom blivit enklare för studenter att få hjälp med – eller i värsta fall låta AI helt generera – sina texter. Detta gör det svårare att säkert bedöma om studenten faktiskt uppnått kursens lärandemål.
Mer rättssäkert
Genom att variera examinationsformer skapas en mer rättssäker bedömning, där olika moment tillsammans ger en mer nyanserad och autentisk bild av studentens kunnande. Det gör det också enklare att upptäcka orimliga prestationer eller mönster som antyder vilseledande beteende.
Mer tillgängligt
Variation främjar också tillgänglighet. Studenter har olika styrkor, behov och förutsättningar – vissa uttrycker sig bättre muntligt, visuellt eller i samspel med andra. Genom att erbjuda alternativa format som video, visualiseringar, quiz eller bedömda diskussioner kan fler studenter visa vad de kan på sina villkor.
Ökat engagemang och motivation
Slutligen ökar variationen ofta studenternas engagemang och motivation. När examinationsuppgifterna är meningsfulla, varierade och väl integrerade i kursens innehåll, upplevs de som mer relevanta och stimulerande. Det bidrar till djupare lärande och en starkare koppling till verkliga tillämpningar och framtida yrkesroller.
Olika verktyg och former för bedömning i Canvas
Här nedan listar vi de möjligheter som Canvas erbjuder för examination och uppgifter. Dessa verktyg kan sedan kombineras med varandra - och alla har sina inställningar där ännu fler möjligheter uppstår. Dessutom kan de kombineras med externa verktyg såsom Mentimeter - så utbudet för variation är stort.
Funktioner i Canvas | Beskrivning | Exempel på användning |
---|---|---|
Automatiska eller manuella tester med olika frågetyper |
Diagnostiska tester, kunskapskontroller, självrättande prov |
|
Individuella eller gruppinlämningar i olika format (text, kod, bild, video m.m.) |
Projektarbeten, essäer, tekniska rapporter, muntliga redovisningar, demonstationer |
|
Diskussion i Canvas där inlägg och kommentarer kan betygsättas |
Formativ bedömning, peer review och reflektion |
|
Strukturerad, transparent bedömningsmall som kan kopplas till uppgifter utifrån kursnivå eller med uppgiftsspecifika kriterier |
Tydliggör vad som krävs för olika betygsnivåer |
Externa verktyg som stöds av KTH
Externa verktyg | Beskrivning | Exempel på användning |
---|---|---|
Interaktivt verktyg för snabb feedback och formativ bedömning |
Använd i föreläsningar eller som del av examination |
|
Synkront digitalt mötesverktyg med bland annat inspelningsmöjlighet, whiteboardfunktion, skärmdelning och gruppindelningar |
Muntliga examinationer, presentationer, redovisningar | |
Verktyg för visualiseringar, exempelvis bilder, video, diagram, |
Analys, statistik, programmering, design eller processbeskrivningar |
|
Möbius |
Verktyg som kombinerar interaktiva läromedel, kraftfull matematisk motor (Maple) och automatiserad bedömning |
Uppgifter, quizzar, visualiseringar av matematiska begrepp, kodning och programmering |
Lucidspark, Zoom whiteboard och MS Whiteboard är verktyg som ger möjlighet att presentera och samarbeta synkront och asynkront |
Gruppövningar, idégenerering, visualisering, mindmapping, brainstorming |
Här kan du läsa mer om de system vi har för examination: Utbildningsstöd - examination
Kombinera bedömningsverktyg - några exempel
Exemplen visar hur man kan kombinera flera verktyg i ett moment eller en uppgift, och samtidigt adressera tillgänglighet, engagemang och AI-relaterade utmaningar.
Exempel 1: Analysuppgift med reflektion
-
Verktyg: Uppgift med text- eller visualiseringsinlämning + Bedömd diskussion
-
Syfte: Fånga både individuell analys och muntlig reflektion
-
Beskrivning: Studenten lämnar in en analysuppgift i valfritt format (text, video, bild + förklaring), därefter deltar hen i en diskussionstråd där olika perspektiv möts. Bedömning sker enligt en matris med fokus på analytisk förmåga, resonemang och kommunikation.
Exempel 2: Laboration med video och quiz
-
Verktyg: Uppgift med video-inlämning + Quiz
-
Syfte: Bedöma förståelse av process och resultat
-
Beskrivning: Studenter filmar sin laborationsprocess och förklarar sina val, lämnar in videon, och besvarar ett quiz med tillämpade frågor på laborationen. Matris används för att bedöma både metodförståelse och analys.
Exempel 3: Fallanalys i grupp
-
Verktyg: Uppgift med gruppinlämning + Bedömd diskussion + Mentimeter
-
Syfte: Samarbetsförmåga, kritiskt tänkande, engagemang
-
Beskrivning: Studenter analyserar ett fall i grupp och lämnar in en gemensam rapport. Sedan deltar de i en bedömd diskussion där grupperna ger återkoppling på varandras lösningar. Mentimeter används för att anonymt rösta på mest hållbara lösningar.
Exempel 4: Statistikuppgift med visualisering
-
Verktyg: Uppgift med inlämning (kod/bild) + Visualisering
-
Syfte: Bedöma förståelse för dataanalys och resultatpresentation
-
Beskrivning: Studenter analyserar ett dataset och lämnar in både kod och en visualisering (diagram, infografik, dashboard etc). Bedömningen fokuserar på korrekthet, tydlighet och kommunikationsförmåga.
Exempel 5: Argumentationsanalys med quiz och diskussion
-
Verktyg: Quiz + Bedömd diskussion
-
Syfte: Träna argumentationsförmåga, urskilja resonemang
-
Beskrivning: Studenter gör ett quiz som tränar igenkänning av argumentationstyper, följs av en diskussion där de tar ställning till ett påstående och bemöter andras åsikter. Matris används för att bedöma kvalitet i argumentation och respektfull interaktion.
Exempel 6: Självständigt arbete med flera format
-
Verktyg: Uppgift med inlämning (valfritt format) + Bedömd diskussion
-
Syfte: Stärka autonomi, minska AI-fusk, öka transparens
-
Beskrivning: Studenter väljer format (text, video, visualisering, kombination) för sin slutprodukt. De lämnar in och deltar sedan i en diskussion där de motiverar sina val och får återkoppling. Matris ger transparens och likvärdighet i bedömningen.