Kvalitetsuppföljning och reformagenda i fokus för fakultetsnämnden
I början av oktober genomfördes terminens andra fakultetsnämndsmöte, denna gång i anslutning till ett internat som nämnden genomförde tillsammans med skolans ledning. Mötet innehöll en blandning av strategiska diskussioner och beslutsärenden.
Jenny Paulsson , lärarledarmot i nämnden, ger en inblick i de viktigaste frågorna som togs upp.
Hur var internatet och senaste nämndmötet?
Det var väldigt värdefullt att ha tid för strategiska diskussioner tillsammans med skolans ledning. Vi hann gå mer på djupet i olika frågor än vi har hunnit under våren, vilket gav en bra grund inför vårt ordinarie nämndmöte som följde därefter. Jag kan också meddela att nämnden nu är fulltalig, då vi har fått två fackliga representanter på plats, Peter Brokking, SACO-S, och Henrik Stålhandske, ST.
Vilka frågor stod i fokus under mötet?
En central punkt på agendan var skolrapporten, som presenterades av grundutbildningsansvarig (GA) och vice GA. Rapporten baseras på programanalyser från samtliga utbildningsprogram på grund- och avancerad nivå och ger en översiktlig bild av kvalitetsläget inom skolans utbildningar. Den här processen är en viktig del i vårt kvalitetsarbete och rapporten diskuterades i fakultetsnämnden i en första version. Vi hade en grundlig genomgång av rapporten och lämnade synpunkter både under mötet och skriftligt några dagar senare. Arbetet med rapporten är en del av skolans och nämndens kvalitetsfokus och något vi kommer att fördjupa oss ytterligare i framöver. Det är viktigt att denna rapport får användning i praktiken och att reflektionerna tas om hand.
Fattades några andra viktiga beslut?
Ja, vi beslutade om inrättandet av några nya kurser på grundnivå och forskarutbildningsnivå. Inför mötet hade vi haft förmöten i våra nyinrättade grundutbildnings- och forskarutbildningsutskott där vi diskuterar dessa ärenden i förväg. Det gör att vi kan förbereda oss bättre och lösa eventuella otydligheter innan besluten fattas i nämnden, vilket effektiviserar arbetet.
Vi diskuterade också skolans reformagenda och vilka aktiviteter som ligger framför oss och skolan. Frågan kring skolans utbildningsutbud och fakultetsnämndens roll i kvalitetsarbetet anses högt prioriterade. Arbetet med att utveckla kompletta akademiska miljöer är pausat delvis i avvaktan på resultat från pågående utredning om karriärsystemet. För att säkerställa en attraktiv, jämställd och inkluderande arbetsplats pågår flera satsningar, bl.a. är nu två kvinnliga gästprofessorer på plats och ytterligare två på ingång inom ramen för skolans strategiska satsning för gästprofessorer.
Ni hade också ett skolmöte för skolans fakultet nyligen, hur gick det?
Det var ett välbesökt möte med stort engagemang. Temat för mötet var "Ekonomi i balans" och hur detta påverkar vår dagliga verksamhet, både inom undervisning och forskning. Skolledningen presenterade, och sedan följde kollegiala diskussioner om vilka konsekvenser och effekter detta får. Vi fick både muntliga och skriftliga synpunkter, och lärarledamöterna kommer att träffas senare nu i veckan för att diskutera hur vi ska ta diskussionen vidare. Det är viktigt att vi upprätthåller en kontinuerlig dialog med både kollegiet och verksamhetsstödet.
Från första januari nästa år ska fakultetsnämnderna på KTH:s skolor ansvara för hanteringen av anställningar och befordran av lärare, affilieringar och antagning av docenter. Hur går arbetet med att förbereda nämnderna för detta?
Just nu pågår ett intensivt arbete med att skapa en ny organisation för anställningsprocesserna som träder i kraft efter årsskiftet. Vice skolchef och fakultetsförnyelseansvarig (FFA) för ABE, Karin Edvardsson Björnberg, är med i den arbetsgruppen. Vi har fått se ett utkast till hur strukturen ska se ut och lämnat våra synpunkter. Tanken är att varje skola ska ha ett anställningsutskott under respektive nämnd, och att strukturen ska vara likartad över alla skolor. Förhoppningsvis kommer det att fattas ett beslut snart så att vi kan utse vårt utskott vid nästa möte i november.