Nya ansvarsområden och fokus på smidigare processer
Förra veckan höll ABE-skolans fakultetsnämnd sitt första möte efter sommaren, och det blev en viktig start inför en intensiv hösttermin och förberedelser för nya ansvarsområden.
Helena Mattsson , lärarledamot i nämnden, delar med sig av insikter kring mötet och de utmaningar och förändringar som väntar nämnden framåt.
- En av de mest betydande nyheterna som diskuterades är de kommande förändringarna i arbets- och delegationsordningen vad gäller anställningsfrågor, som framåt till stor del kommer att hanteras av fakultetsnämnden på respektive skola, istället en central anställningsnämnd.
Från och med den 1 januari 2025 kommer respektive skola, genom fakultetsnämnden, att ta över ansvaret för handläggningen beträffande rekrytering av adjunkt, biträdande lektor, lektor och professor; anställning som adjungerad professor och gästprofessor; affiliering som professor och fakultet samt antagning som docent.
- Syftet är både att förkorta rekryteringsprocessen och att öka kvalitén genom att rekryteringsbesluten hamnar närmare respektive ämne och kompetens, säger Helena. En central grupp utreder just nu hur arbetet ska organiseras framåt. Från ABE deltar Karin Edvardsson Björnberg, vice skolchef och fakultetsförnyelseansvarig. Två alternativ som bland annat diskuteras: att ha en fast anställningsnämnd eller att fortsätta med nuvarande system där en grupp skapas för varje anställningsärende, utifrån en pool av lärarrepresentanter. Beslut om den nya organisationen kommer att tas i slutet av september, och därefter genomföras från årsskiftet. Det är viktigt att den struktur som nu etableras är hållbar på lång sikt och fungerar för hela KTH.
Det första mötet efter sommaren var relativt kort, men innehöll ändå flera viktiga punkter utöver några konkreta beslutsärenden. Bland annat introducerades fakultetsnämndens nya grundutbildnings- och forskarutbildningsutskott. Syftet med de nya utskotten är att underlätta beslutsfattandet vid mötena genom att förbereda ärenden i förmöten.
- Det känns som ett väldigt smidigt och bra sätt att arbeta framåt. Vi hoppas kunna slimma processerna och ta välgrundade beslut snabbare under själva mötena" säger Helena, som är ordförande i grundutbildningsutskottet. Formatet är fortfarande under utveckling, men vi ser redan fördelarna med förmöten där en mindre grupp går igenom beslutsärenden i förväg för att sedan föredra dessa när vi har möte. Det är förstås även viktigt att utskotten har bra kontakt med skolans grundutbildningsansvarig (GA) och forskarutbildningsansvarig (FA) samt kvalitetsråden för grundutbildning och forskarutbildning. Vi behöver säkerställa återkoppling och överhörning på alla nivåer. Framöver hoppas vi även kunna ha handläggare med vid förmötena för att hantera eventuella ärendefrågor direkt.
Vid mötet diskuterades även årets antagningssiffror för skolan, som visade på varierande trender beroende på program. Till exempel har ansökningarna till arkitektprogrammet minskat något medan antalet sökande till kandidatprogrammet Fastighet och finans har ökat.
- Men det är inga dramatiska förändringar över lag. ABE-skolans ansökningssiffror ser väldigt bra ut, vilket ju är väldigt roligt att se. Men detta är något vi vill arbeta vidare med, framförallt kopplat till avgiftsskyldiga studenter, både ur ett kvalitetsperspektiv och ett strategiskt perspektiv. Det är viktigt att vi har en genomtänkt strategi för hur vi vill arbeta med studentrekrytering och antagning framåt.