Ny energi och nya ansvar – fakultetsnämnden tar sig an 2025
Årets första möte för fakultetsnämnden ägde rum i torsdags. Det nya året började direkt med flera spännande frågor på agendan. En av de stora nyheterna är att fakultetsnämnderna på skolorna nu har tagit över ansvaret för läraranställningar, och redan börjat få in ärenden.

Johan Spross , lärarledamot i nämnden berättar mer.
- Ett anställningsutskott har bildats och nämnden har faktiskt redan mottagit och börjat hantera två ärenden. Det första handlar om en affilierad fakultet på SEED, medan det andra gäller beslut om att påbörja ett anställningsförfarande för en professur på Fastigheter och byggande inom ämnet byggupphandling och innovation. Det här är ett område där skolan nu vill göra en strategisk satsning. Vi vill bygga upp en ny miljö för att möta behoven av omställning inom samhällsbyggnadssektorn, både i det privata och det offentliga. Att starta direkt med en professur istället för ett lektorat är ovanligt, men i detta fall tror vi att det är helt rätt väg för att kunna bygga en ny forskningsmiljö från grunden.
Hur har arbetet med att börja hantera anställningsprocesser känts hittills?
- Jag tycker att vi såg redan i första ärendet att det verkligen finns fördelar med att hantera den här typen av ärenden på skolnivå, närmare verksamheten. Vi som är inom området förstår relevansen och argumenten för de ansökningar som kommer in, så vi tror verkligen att processerna kommer att fungera effektivare framöver. Fakultetsnämnden ser fram emot att arbeta med detta och vi känner oss redo för uppdraget. Vi har även inrättat ett docentutskott arbetar med frågor rörande antagning som docent.
Vad pratade ni mer om på mötet?
- Vi tog beslut om ett antal doktorandkurser, vilket är en viktig del i vårt kvalitetsarbete och arbetet med att vidareutveckla forskarutbildningen. En annan central diskussion rörde livslångt lärande, ett område som kommer att vara i fokus framöver. Vi undersöker vilka typer av kurser skolan bör erbjuda, hur vi bäst kan möta samhällsbyggnadsbranschens behov och hur vi kan nå en bredare målgrupp. Vi har i uppdrag att utöka erbjudandet inom livslångt lärare men det finns flera vägar att gå, t.ex. i form av fristående kurser (anslagsfinansierade), uppdragsutbildning eller MOOC:s (Massive Open Online Courses, som är gratis för alla). Vi tror att vi måste utforska olika sätt att möta yrkesverksammas behov, kanske genom ökat online- och e-lärande, eller blandade utbildningsformer. Det är en pågående strategisk fråga som vi kommer att jobba mer med framåt. Vår förhoppning är att fakulteten vågar experimentera och ser detta område som en möjlighet att utveckla skolans pedagogik.
Onsdag 12 februari bjuder nämnden in till ett ABE-event om ”Strategiska forskningsinitiativ - Har du en forskningsidé värd 100 miljoner kronor?”, kan du säga något mer om det?
- Precis, under våren 2025 bjuder vi in skolans fakultet att tillsammans utveckla idéer för strategiska forskningsinitiativ vid två evenemang som kommer att fokusera på att diskutera idéer, nätverka och hitta nya eller stärka befintliga forskningsområden. Första tillfället är 12 februari, andra i april. Det blir en viktig plattform för hela kollegiet att diskutera skolans framtida satsningar och hur vi tillsammans kan bidra till en hållbar samhällsutveckling. Kom och pitcha din idé, brainstorma en ny eller bara mingla med kollegor!