Fakultetsnämndens oktobermöte
Kvalitet i utbildning, doktorandutbildning och forskning
Kvalitetsfrågor upptog en stor del av fakultetsnämndens möte den 2 oktober. Men även impactarbetet ägnades utrymme. Och nämndens arbetssätt ger utrymme för de viktiga strategiska diskussionerna.
En stor del av fakultetsnämndens oktobermöte ägnades år kvalitetsfrågor. Till att börja med har nämnden i uppdrag att ta fram en plan för den kommande externa kollegiala granskningen av program på grundnivå och avancerad nivå. Åsa Rurling , kvalitetssamordnare på ledningskansliet, gav en bakgrund till arbetet som påbörjas 2026, löper över 2027 och ska bli klart 2028.
- Nästa steg för fakultetsnämnden blir att skapa en arbetsgrupp som ska ta fram en plan, berättar Luigia Brandimarte , ledamot i nämnden. Johan Spross fick i uppdrag att föreslå gruppens sammansättning och han kommer att leda arbetet i gruppen.
Fakultetsnämnden och skolans prefekter har också lämnat synpunkter på en kvalitetsrapport för uppföljning av forskning.
- Rapporten har skickats in till fakultetsrådet och den kommer att vara underlag för verksamhetsdialog med rektor den 27 oktober.
Varje år följs skolans kurser på grundnivå upp. Eva Liedholm Johnson , grundutbildningsansvarig, berättade om de kursutvärderingar som genomförts under period tre och fyra, det vill säga vårterminen i år. KTH började använda ett nytt system för kursutvärdering och kursanalys i början av året och det behövs ett mer omfattande underlag för att kunna tolka utvärderingarna.
- Svarsfrekvensen för kursutvärderingar är generellt låg på KTH och även på ABE-skolan. Det gäller inte minst de kurser som låga omdömen och där en åtgärdsplan blivit aktuell. Vi diskuterade hur uppföljningen har gjorts och vad som kan göras för att förbättra svarsfrekvensen och vad som är kvalitetsbrister.
Den sista kvalitetsfrågan under mötet handlade om doktorandutbildning. Stefan Larsson , forskarutbildningsansvarig och Karin Bradley , vice forskarutbildningsansvarig, presenterade en kvalitetsrapport för skolans doktorandprogram. Skolan har drygt 200 doktorander i 8 program som har mellan 6 och 61 doktorander vardera.
- Några av styrkorna i rapporten är att studiemiljön är god och att handledningen generellt fungerar bra. Samtidigt är stress vanligt och i en del program är det ont om huvudhandledare. Framöver är det bland annat viktigt att de individuella studieplanerna används på ett meningsfullt sätt och att jämställdhet, mångfald och lika villkor integreras i doktorandutbildningarna.
Fredrik Johansson , impactansvarig berättade om sitt uppdrag att ta fram ett antal prioriterade åtgärder för ABE-skolan. Impactutskottets sammansättning diskuterades och Fredrik Johansson föreslog ett första utskottsmöte inom en månad.
Halvvägs genom mandatperioden har nämnden kommit fram till ett bra arbetssätt med arbetsgrupper och utskott för bland annat forskning, utbildning, anställningar och docenturer.
- Mötena har blivit mycket effektivare, framför allt när det gäller administrativt arbete. Dagordningarna är fullmatade eftersom så mycket pågår på KTH och vi har i uppdrag att ta fram dokument som kräver tid för samtal. Tack vare ett effektivt arbetssätt och att alla ledamöter i fakultetsnämnden är hängivna uppgiften fungerar det bra, avslutar Luigia Brandimarte.