Framgångsrik kursövergång till onlineformat
Digitalisering av kursmoment medför oundvikligen förändringar som kan påverka studenter och lärare på både positiva och negativa sätt. Genom att göra medvetna val och använda strategiska tillvägagångssätt kan dessa utmaningar hanteras effektivt, samtidigt som kursens syften bevaras och nya pedagogiska möjligheter utforskas. I denna text presenteras rekommendationer, resurslänkar och vanliga misstag att undvika för att underlätta övergången.
Balansgången mellan digitalisering och pedagogisk integritet
När man överväger att överföra delar av en kurs till ett digitalt format existerar två motsatta tankesätt som båda bör undvikas:
- Min kurs kan överföras online utan att ändra upplägget.
- Min kurs kan inte överföras online.
Verkligheten är mer nyanserad, något som många upplevde under pandemin. Vissa delar av en kurs kan flyttas online med relativt små justeringar, medan andra delar kan kräva mer omfattande förändringar. Kursmoment som initialt verkar svåra att överföra kan ibland effektiviseras eller förbättras med hjälp av digitala verktyg. Därför är det avgörande att göra medvetna och välgrundade val vid varje steg i processen.
Vid övervägandet av att flytta ett kursmoment online bör du reflektera över hur detta påverkar:
- studenternas möjlighet till samarbete och sociala interaktioner
- studenternas engagemang och motivation
- bedömning och examination
- din kontakt med studenterna.
Ditt mål bör vara att utvärdera och planera övergången så att kärnorna i dessa punkter förblir opåverkade i den grad det går, alternativt förbättras. Detta hanteras i mer detalj under nästa rubrik.
Beakta kursmomentets primära och sekundära syften
För en framgångsrik övergång till onlineformat bör dina reflektioner utgå från kursmomentets primära och sekundära syften. Antag att du befinner dig i en situation där du överväger att gå från en traditionell föreläsning i sal till en inspelad videoföreläsning för att minska på lokalkostnaden. Genom att analysera vilka syften en traditionell föreläsning fyller kan du överväga om den digitala lösningen kan tillgodose dem.
En föreläsnings syften:
- Primärt syfte:
- Kommunicera kursinnehåll.
- Sekundära syften:
- Skapa en mötesplats för studenter, som möjliggör sociala interaktioner.
- Skapa tillfälle för studenter att verifiera sin förståelse av innehållet genom diskussioner i mindre grupper, före, under och efter föreläsningen.
- Möjliggöra direkt kontakt med läraren, exempelvis för att besvara frågor om aktuellt och tidigare kursinnehåll.
En inspelad föreläsning kan uppfylla det primära syftet, men misslyckas ofta med att tillgodose de sekundära. För att kompensera för detta bör du överväga att integrera andra lärandeaktiviteter som adresserar dessa behov, antingen i direkt anslutning till videon eller som en del av andra kursmoment. Till exempel kan du koppla quizfrågor till videon eller använda den som diskussionsunderlag i kommande kursträffar.
Tips! Övergången till ett digitalt format behöver inte bara handla om att återskapa det befintliga upplägget. Denna förändring kan öppna upp för nya lärandemöjligheter och utvidga din pedagogiska verktygslåda. En inspelad föreläsning blir exempelvis en återanvändbar resurs, jämförbar med en kursbok. Studenterna får även möjlighet att anpassa uppspelningshastigheten, se om materialet och pausa för att bearbeta informationen i sin egen takt.
Praktiskt stöd för onlineövergång
Det finns många sätt att överföra kursmoment till en digital miljö, exempelvis genom videor, Zoom-möten, quiz eller diskussionsforum i Canvas. Som ett första steg bör du utgå från rekommendationerna på sidan Utnyttja existerande kunskap och stöd .
Vi har dessutom samlat länkar till guider, exempel och workshops som kan hjälpa dig att identifiera de verktyg och metoder som passar din kurs bäst. Dessa resurser är organiserade efter användningsområde och kan fungera som en värdefull vägledning i processen.
Vanliga misstag och hur du kan undvika dem
Vid övergång till onlineundervisning finns det vanliga misstag som kan leda till en ökad administrativ börda för läraren eller minskat lärande hos studenterna. Här förklaras konsekvenserna av dessa misstag och hur du undviker dem.
Otydlig eller bristande kommunikation
Möjligheterna att korrigera missförstånd online är mer begränsade än i en fysisk miljö och studenter tenderar att ställa färre frågor i en digital miljö. Konsekvenser av detta kan bli en ökad administrativ börda för läraren eller långvariga missuppfattningar gällande kursinnehållet hos studenterna.
För att motverka detta bör instruktioner formuleras med övertydlighet och göras lättillgängliga för studenterna. Det är viktigt att upprepa viktig information muntligt samt säkerställa att alla studenter vet var de kan hitta den skriftligt. Uppmana också studenter att aktivt ställa frågor och söka klargöranden.
Brist på strukturerad studentinteraktion
Ofta antas att studenter själva kan etablera kontakt och skapa studiegrupper, men digitala miljöer saknar de naturliga mötesplatser som ett fysiskt klassrum erbjuder. Utan strukturerad studentinteraktion riskerar studenter att aldrig interagera med sina medstuderande, vilket påverkar inlärningen negativt.
För att främja interaktion bör du skapa strukturerade tillfällen för studenterna att träffas. Detta kan exempelvis ske genom att öppna grupprum i Zoom eller skapa diskussionsforum i Canvas. Det är viktigt att inkludera dessa sociala aktiviteter tidigt i kursen och göra dem obligatoriska för att säkerställa att alla studenter deltar.
Lektionstid ersätts med självstudier
I samband med nedskärningar av fysiska möten kan det verka lockande att ersätta lektionstid med självstudier, exempelvis att läsa kurslitteraturen. Studenterna behöver dock fortfarande lärarnärvaro i undervisningen och vägledning genom kursinnehållet. Uteblir detta riskerar du en minskad genomströmning i kursen.
I stället för att enbart förlita dig på kurslitteratur bör du ersätta fysiska möten med digitala motsvarigheter. Till exempel Zoom-sessioner eller andra interaktiva och sociala aktiviteter som engagerar studenterna och bibehåller lärarnärvaron.
Brist på digital interaktivitet
Digital undervisning riskerar att reducera studenternas möjlighet att aktivt interagera med kursens innehåll genom att ersätta kursmoment med passiva aktiviteter, som att titta på en inspelad föreläsning. Utan möjlighet till interaktivitet kan studenternas lärande påverkas negativt.
För att undvika detta bör du integrera interaktiva moment i kursen. Exempelvis kan du införa korta quiz kopplade till videoföreläsningar, arrangera Zoom-sessioner för teoridiskussioner eller skapa uppgifter med kamratåterkoppling. Utforma dessa interaktiva moment så de uppmuntrar till aktivt lärande och reflektion.
Relaterad läsning
För den som är intresserad av att läsa mer om detta, läs gärna följande artiklar och böcker:
- Övergång till Blended learning: Förstå studenters och fakultets uppfattningar (engelska, PDF, files.eric.ed.gov)
- Blended learning i högre utbildning: Ramar, principer och riktlinjer (engelska, onlinelibrary.wiley.com)
- Att lära online, Vad forskning berättar om huruvida, när och hur (engelska, routledge.com)
- Tio strategier för en framgångsrik övergång till distansutbildning: Lärdomar från en kurs med "flipped classroom" (engelska, ncbi.nlm.nih.gov)
- 16 svar på dina frågor om att lära ut online (engelska, socialsciencespace.com)
- 10 Tips för att gå över till att lära ut online (engelska, us.sagepub.com)